Kursvärdering UM8029/UM8031 HT19



Antal respondenter: 14
Antal svar: 6
Svarsfrekvens: 42,86 %




1. Vad var bäst med kursen?

Vad var bäst med kursen?
Tydligheten av kursledarna och studiehandledningen.
- Upplägget med de regelbundna inlämningarna var bra.
- Mondosidan var ovanligt välorganiserad, information var lätt att hitta.
De veckor som behandlade teoretiska perspektiv, läromedel och bedömning har känts mest givande för mig. Arbetet med kvalitetskriterier och att försöka ta fram en egen forskningsfråga har också varit givande.
Bra artiklar och diskussioner. Bra med två kurslärare - flera perspektiv
Att få träffa andra matematiklärare.
Att det var studier på distans och inga obligatoriska inlämningar förutom muntlig presentation samt slutgiltiga inlämningen.

2. Vad skulle du föreslå för förbättringar?

Vad skulle du föreslå för förbättringar?
Jag tycker lärarkunskap var väldigt intressant men det kom in sent i kursen och kanske skulle ordning ändras.
- Bättre urval av artiklar utifrån de analyser ni ville att vi skulle göra.
- Det framgick som något förvirrat att vi alltid skull analysera utifrån Kilpatrick OCH Tracy, men alltid fick kriterier som BARA fanns hos Kilpatrick.
- Distansträffarna var logistiskt svåra att få till och gav inte så mycket mot den tid som las ner.
Inget speciellt.
I balansen matematikdidaktik och forskningskvalitet hade jag önskat lite mer tonvikt på det förstnämnda
Bättre planerade lektioner där vi hjälps åt att förstå och dra slutsatser från artiklar och litteratur - kopplat till lärandemål.
Under campusträff bör studenter få mer tid och utrymme att diskutera och läraren mer vara en lyssnare till samtalet och försöka leda samtalet utefter diskussionerna.

3. Vilka råd skulle du vilja ge framtida studenter på kursen?

Vilka råd skulle du vilja ge framtida studenter på kursen?
Delta i alla seminarier - de är väldigt viktiga för att få konstruktiv feedback på ens tankar och arbete.
- Håll kontakt med någon av dina kurskamrater under kursens gång, det är bra att ha någon att bolla idéer med.
Inget speciellt.
Läs kontinuerligt och utnyttja seminarietillfällen till input
Att våga ställa frågor.
Gör de icke obligatoriska uppgifterna, det underlättar för slutgiltiga uppgiften.

4. Övriga kommentarer

Övriga kommentarer
Bra upplägg och roligt att få ta lära sig hur man ska/bör tänka när det gäller vetenskapliga artiklar.
Detta har inte med kursupplägget att göra, men den här kursen ger inte mycket användbart för att bli en lärare. Kursen var väldigt bra, men jag tror inte att det är den bästa kursen för programmet.
Inget.
Tycker flera lärare har haft en dålig attityd och inte gett stöd att förstå.

5. Helhetsintrycket

Överlag är jag nöjd med den här kursenAntal svar
1 Inte alls0 (0,0%)
21 (16,7%)
30 (0,0%)
42 (33,3%)
5 Helt3 (50,0%)
Vet ej0 (0,0%)
Summa6 (100,0%)
Kommentar
Inget speciellt.

6. Studentens insats

Jag är nöjd med min egen insats

Jag är nöjd med min egen insatsAntal svar
1 Inte alls0 (0,0%)
20 (0,0%)
30 (0,0%)
43 (50,0%)
5 Helt3 (50,0%)
Vet ej0 (0,0%)
Summa6 (100,0%)

Jag har tagit ansvar för mitt eget lärande

Jag har tagit ansvar för mitt eget lärandeAntal svar
1 Inte alls0 (0,0%)
20 (0,0%)
30 (0,0%)
40 (0,0%)
5 Helt6 (100,0%)
Vet ej0 (0,0%)
Summa6 (100,0%)
Kommentar om din insats
Jag önskar att jag verkligen förstod alla begrepp och alla kriterier men jag har gjort mitt bästa.
Inget.

7. Arbetsbelastning

Ange hur många timmar i genomsnitt per vecka som du totalt lagt ner på kursen, inklusive självstudier och schemabunden tid.Antal svar
<50 (0,0%)
5-151 (16,7%)
16-253 (50,0%)
26-352 (33,3%)
36-450 (0,0%)
46-550 (0,0%)
>550 (0,0%)
Summa6 (100,0%)
Kommentar
Jag har hittat ett bra system för att studera samtidigt som jag arbetar.
Lite för mycket läsning.
Vissa veckor har det varit mycket att läsa och det har då blivit mer studietid än 20 timmar/vecka.
Fler timmar mot slutet.

8. Tydliga mål

Det var tydligt för mig vad jag förväntades lära mig

Det var tydligt för mig vad jag förväntades lära migAntal svar
1 Inte alls1 (16,7%)
20 (0,0%)
31 (16,7%)
41 (16,7%)
5 Helt3 (50,0%)
Vet ej/
Ej relevant
0 (0,0%)
Summa6 (100,0%)

Jag har upplevt att kursens innehåll och undervisningsformer varit relevanta för de förväntade studieresultaten

Jag har upplevt att kursens innehåll och undervisningsformer varit relevanta för de förväntade studieresultatenAntal svar
1 Inte alls0 (0,0%)
21 (16,7%)
30 (0,0%)
41 (16,7%)
5 Helt4 (66,7%)
Vet ej/
Ej relevant
0 (0,0%)
Summa6 (100,0%)

Examinationen testade hur väl jag uppfyllt de förväntade studieresultaten

Examinationen testade hur väl jag uppfyllt de förväntade studieresultatenAntal svar
1 Inte alls0 (0,0%)
21 (16,7%)
30 (0,0%)
40 (0,0%)
5 Helt5 (83,3%)
Vet ej/
Ej relevant
0 (0,0%)
Summa6 (100,0%)

Kursen motsvarade mina förväntningar

Kursen motsvarade mina förväntningarAntal svar
1 Inte alls1 (16,7%)
20 (0,0%)
31 (16,7%)
41 (16,7%)
5 Helt2 (33,3%)
Vet ej/
Ej relevant
1 (16,7%)
Summa6 (100,0%)

Jag tror att jag kommer att ha nytta av det jag lärt mig efter utbildningen

Jag tror att jag kommer att ha nytta av det jag lärt mig efter utbildningenAntal svar
1 Inte alls1 (16,7%)
20 (0,0%)
32 (33,3%)
41 (16,7%)
5 Helt2 (33,3%)
Vet ej/
Ej relevant
0 (0,0%)
Summa6 (100,0%)
Kommentar om målen
Jag hade inga förväntningar - jag har gått in i Magisterutbildningen utan någon som helst tanke på vad det skulle ge mig. Jag kommer att ha nytta av det jag lärt mig men önskar att jag fick möjlighet att delge mina kollegor på min arbetsplats mer - det är viktigt att lyfta det kritiska förhållningssättet till vetenskapliga artiklar till skolans värld. Jag upplever att mycket bara accepteras utan att man ifrågasätter det på ett konstruktivt sätt. Skolvärlden har lite att lära från akademiska världen.
Inget.

9. God undervisning

Jag anser att kursens förkunskapskrav var tillräckliga för att följa kursen

Jag anser att kursens förkunskapskrav var tillräckliga för att följa kursenAntal svar
1 Inte alls0 (0,0%)
20 (0,0%)
30 (0,0%)
41 (16,7%)
5 Helt5 (83,3%)
Vet ej/
Ej relevant
0 (0,0%)
Summa6 (100,0%)

Jag upplever att kursen var väl strukturerad 

Jag upplever att kursen var väl strukturerad Antal svar
1 Inte alls0 (0,0%)
21 (16,7%)
30 (0,0%)
41 (16,7%)
5 Helt4 (66,7%)
Vet ej/
Ej relevant
0 (0,0%)
Summa6 (100,0%)

Jag anser att lärarna har hjälpt mig att nå de förväntade
studieresultaten

Jag anser att lärarna har hjälpt mig att nå de förväntade
studieresultaten
Antal svar
1 Inte alls1 (16,7%)
20 (0,0%)
31 (16,7%)
41 (16,7%)
5 Helt3 (50,0%)
Vet ej/
Ej relevant
0 (0,0%)
Summa6 (100,0%)

Jag kunde förstå det som undervisades

Jag kunde förstå det som undervisadesAntal svar
1 Inte alls0 (0,0%)
21 (16,7%)
30 (0,0%)
43 (50,0%)
5 Helt2 (33,3%)
Vet ej/
Ej relevant
0 (0,0%)
Summa6 (100,0%)

Jag har fått konstruktiv kritik på mina prestationer

Jag har fått konstruktiv kritik på mina prestationerAntal svar
1 Inte alls0 (0,0%)
21 (16,7%)
30 (0,0%)
41 (16,7%)
5 Helt4 (66,7%)
Vet ej/
Ej relevant
0 (0,0%)
Summa6 (100,0%)

Jag har uppmuntrats att reflektera över mitt lärande under kursen

Jag har uppmuntrats att reflektera över mitt lärande under kursenAntal svar
1 Inte alls1 (16,7%)
20 (0,0%)
31 (16,7%)
41 (16,7%)
5 Helt3 (50,0%)
Vet ej/
Ej relevant
0 (0,0%)
Summa6 (100,0%)

Kursmaterialet har hjälpt mig i mitt arbete att nå de förväntade studieresultaten (litteratur, e-resurser m.m.)

Kursmaterialet har hjälpt mig i mitt arbete att nå de förväntade studieresultaten (litteratur, e-resurser m.m.)Antal svar
1 Inte alls0 (0,0%)
21 (20,0%)
30 (0,0%)
41 (20,0%)
5 Helt3 (60,0%)
Vet ej/
Ej relevant
0 (0,0%)
Summa5 (100,0%)

Kursens pedagogiska upplägg och organisering gav bra möjligheter för att arbeta med innehållet på ett konstruktivt sätt

Kursens pedagogiska upplägg och organisering gav bra möjligheter för att arbeta med innehållet på ett konstruktivt sättAntal svar
1 Inte alls0 (0,0%)
21 (16,7%)
30 (0,0%)
42 (33,3%)
5 Helt3 (50,0%)
Vet ej/
Ej relevant
0 (0,0%)
Summa6 (100,0%)

Jag blev utmanad i mitt tänkande

Jag blev utmanad i mitt tänkandeAntal svar
1 Inte alls0 (0,0%)
20 (0,0%)
30 (0,0%)
43 (60,0%)
5 Helt2 (40,0%)
Vet ej/
Ej relevant
0 (0,0%)
Summa5 (100,0%)
Kommentar om undervisningen
Kursen utmanade på ett positivt sätt.
Vissa artiklar har varit svåra att förstå p g a att de är på engelska vilket medfört att det tagit extra lång tid med översättning för att förstå texten.

10. Administration och studiemiljö

Jag upplever att kursen var väl organiserad

Jag upplever att kursen var väl organiseradAntal svar
1 Inte alls0 (0,0%)
20 (0,0%)
31 (16,7%)
41 (16,7%)
5 Helt4 (66,7%)
Vet ej/
Ej relevant
0 (0,0%)
Summa6 (100,0%)

Jag har kunnat hitta den information jag tyckt mig behöva innan och under kursen

Jag har kunnat hitta den information jag tyckt mig behöva innan och under kursenAntal svar
1 Inte alls0 (0,0%)
20 (0,0%)
31 (16,7%)
41 (16,7%)
5 Helt4 (66,7%)
Vet ej/
Ej relevant
0 (0,0%)
Summa6 (100,0%)

Jag kunde få stöd när jag behövde det

Jag kunde få stöd när jag behövde detAntal svar
1 Inte alls0 (0,0%)
20 (0,0%)
32 (33,3%)
40 (0,0%)
5 Helt4 (66,7%)
Vet ej/
Ej relevant
0 (0,0%)
Summa6 (100,0%)
Kommentar om administration och studiemiljö
Möjlighet till stöd finns inte på samma sätt i distanskurser.
Inget.
Administrationen har gjort sitt väl men lärarna har ite visat ngt tevligt bemötande.

11. Likabehandling: Upplever du att du eller någon av dina studiekamrater har behandlats/bemötts respektlöst eller har diskriminerats på något annat sätt?

Likabehandling: Upplever du att du eller någon av dina studiekamrater har behandlats/bemötts respektlöst eller har diskriminerats på något annat sätt?
absolut inte
Nej
Nej.
Nej
Alla lika...
Nej.

12. Hur mycket tycker du att du har bidragit till andra studenters lärande?

Hur mycket tycker du att du har bidragit till andra studenters lärande?Antal svar
Väldigt mycket0 (0,0%)
Mycket1 (16,7%)
Varken mycket eller lite4 (66,7%)
Lite0 (0,0%)
Väldigt lite1 (16,7%)
Summa6 (100,0%)