Kursvärdering UM8029/UM8031 HT19
Antal respondenter: 14
Antal svar: 6
Svarsfrekvens: 42,86 %
1. Vad var bäst med kursen?
Vad var bäst med kursen? |
---|
Tydligheten av kursledarna och studiehandledningen. |
- Upplägget med de regelbundna inlämningarna var bra.
- Mondosidan var ovanligt välorganiserad, information var lätt att hitta. |
De veckor som behandlade teoretiska perspektiv, läromedel och bedömning har känts mest givande för mig. Arbetet med kvalitetskriterier och att försöka ta fram en egen forskningsfråga har också varit givande. |
Bra artiklar och diskussioner. Bra med två kurslärare - flera perspektiv |
Att få träffa andra matematiklärare. |
Att det var studier på distans och inga obligatoriska inlämningar förutom muntlig presentation samt slutgiltiga inlämningen. |
2. Vad skulle du föreslå för förbättringar?
Vad skulle du föreslå för förbättringar? |
---|
Jag tycker lärarkunskap var väldigt intressant men det kom in sent i kursen och kanske skulle ordning ändras. |
- Bättre urval av artiklar utifrån de analyser ni ville att vi skulle göra.
- Det framgick som något förvirrat att vi alltid skull analysera utifrån Kilpatrick OCH Tracy, men alltid fick kriterier som BARA fanns hos Kilpatrick. - Distansträffarna var logistiskt svåra att få till och gav inte så mycket mot den tid som las ner. |
Inget speciellt. |
I balansen matematikdidaktik och forskningskvalitet hade jag önskat lite mer tonvikt på det förstnämnda |
Bättre planerade lektioner där vi hjälps åt att förstå och dra slutsatser från artiklar och litteratur - kopplat till lärandemål. |
Under campusträff bör studenter få mer tid och utrymme att diskutera och läraren mer vara en lyssnare till samtalet och försöka leda samtalet utefter diskussionerna. |
3. Vilka råd skulle du vilja ge framtida studenter på kursen?
Vilka råd skulle du vilja ge framtida studenter på kursen? |
---|
Delta i alla seminarier - de är väldigt viktiga för att få konstruktiv feedback på ens tankar och arbete. |
- Håll kontakt med någon av dina kurskamrater under kursens gång, det är bra att ha någon att bolla idéer med. |
Inget speciellt. |
Läs kontinuerligt och utnyttja seminarietillfällen till input |
Att våga ställa frågor. |
Gör de icke obligatoriska uppgifterna, det underlättar för slutgiltiga uppgiften. |
4. Övriga kommentarer
Övriga kommentarer |
---|
Bra upplägg och roligt att få ta lära sig hur man ska/bör tänka när det gäller vetenskapliga artiklar. |
Detta har inte med kursupplägget att göra, men den här kursen ger inte mycket användbart för att bli en lärare. Kursen var väldigt bra, men jag tror inte att det är den bästa kursen för programmet. |
Inget. |
Tycker flera lärare har haft en dålig attityd och inte gett stöd att förstå. |
5. Helhetsintrycket
Överlag är jag nöjd med den här kursen | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 0 (0,0%) |
2 | 1 (16,7%) |
3 | 0 (0,0%) |
4 | 2 (33,3%) |
5 Helt | 3 (50,0%) |
Vet ej | 0 (0,0%) |
Summa | 6 (100,0%) |
Kommentar |
---|
Inget speciellt. |
6. Studentens insats
Jag är nöjd med min egen insats
Jag är nöjd med min egen insats | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 0 (0,0%) |
2 | 0 (0,0%) |
3 | 0 (0,0%) |
4 | 3 (50,0%) |
5 Helt | 3 (50,0%) |
Vet ej | 0 (0,0%) |
Summa | 6 (100,0%) |
Jag har tagit ansvar för mitt eget lärande
Jag har tagit ansvar för mitt eget lärande | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 0 (0,0%) |
2 | 0 (0,0%) |
3 | 0 (0,0%) |
4 | 0 (0,0%) |
5 Helt | 6 (100,0%) |
Vet ej | 0 (0,0%) |
Summa | 6 (100,0%) |
Kommentar om din insats |
---|
Jag önskar att jag verkligen förstod alla begrepp och alla kriterier men jag har gjort mitt bästa. |
Inget. |
7. Arbetsbelastning
Ange hur många timmar i genomsnitt per vecka som du totalt lagt ner på kursen, inklusive självstudier och schemabunden tid. | Antal svar |
---|---|
<5 | 0 (0,0%) |
5-15 | 1 (16,7%) |
16-25 | 3 (50,0%) |
26-35 | 2 (33,3%) |
36-45 | 0 (0,0%) |
46-55 | 0 (0,0%) |
>55 | 0 (0,0%) |
Summa | 6 (100,0%) |
Kommentar |
---|
Jag har hittat ett bra system för att studera samtidigt som jag arbetar. |
Lite för mycket läsning. |
Vissa veckor har det varit mycket att läsa och det har då blivit mer studietid än 20 timmar/vecka. |
Fler timmar mot slutet. |
8. Tydliga mål
Det var tydligt för mig vad jag förväntades lära mig
Det var tydligt för mig vad jag förväntades lära mig | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 1 (16,7%) |
2 | 0 (0,0%) |
3 | 1 (16,7%) |
4 | 1 (16,7%) |
5 Helt | 3 (50,0%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 6 (100,0%) |
Jag har upplevt att kursens innehåll och undervisningsformer varit relevanta för de förväntade studieresultaten
Jag har upplevt att kursens innehåll och undervisningsformer varit relevanta för de förväntade studieresultaten | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 0 (0,0%) |
2 | 1 (16,7%) |
3 | 0 (0,0%) |
4 | 1 (16,7%) |
5 Helt | 4 (66,7%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 6 (100,0%) |
Examinationen testade hur väl jag uppfyllt de förväntade studieresultaten
Examinationen testade hur väl jag uppfyllt de förväntade studieresultaten | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 0 (0,0%) |
2 | 1 (16,7%) |
3 | 0 (0,0%) |
4 | 0 (0,0%) |
5 Helt | 5 (83,3%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 6 (100,0%) |
Kursen motsvarade mina förväntningar
Kursen motsvarade mina förväntningar | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 1 (16,7%) |
2 | 0 (0,0%) |
3 | 1 (16,7%) |
4 | 1 (16,7%) |
5 Helt | 2 (33,3%) |
Vet ej/ Ej relevant | 1 (16,7%) |
Summa | 6 (100,0%) |
Jag tror att jag kommer att ha nytta av det jag lärt mig efter utbildningen
Jag tror att jag kommer att ha nytta av det jag lärt mig efter utbildningen | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 1 (16,7%) |
2 | 0 (0,0%) |
3 | 2 (33,3%) |
4 | 1 (16,7%) |
5 Helt | 2 (33,3%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 6 (100,0%) |
Kommentar om målen |
---|
Jag hade inga förväntningar - jag har gått in i Magisterutbildningen utan någon som helst tanke på vad det skulle ge mig. Jag kommer att ha nytta av det jag lärt mig men önskar att jag fick möjlighet att delge mina kollegor på min arbetsplats mer - det är viktigt att lyfta det kritiska förhållningssättet till vetenskapliga artiklar till skolans värld. Jag upplever att mycket bara accepteras utan att man ifrågasätter det på ett konstruktivt sätt. Skolvärlden har lite att lära från akademiska världen. |
Inget. |
9. God undervisning
Jag anser att kursens förkunskapskrav var tillräckliga för att följa kursen
Jag anser att kursens förkunskapskrav var tillräckliga för att följa kursen | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 0 (0,0%) |
2 | 0 (0,0%) |
3 | 0 (0,0%) |
4 | 1 (16,7%) |
5 Helt | 5 (83,3%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 6 (100,0%) |
Jag upplever att kursen var väl strukturerad
Jag upplever att kursen var väl strukturerad | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 0 (0,0%) |
2 | 1 (16,7%) |
3 | 0 (0,0%) |
4 | 1 (16,7%) |
5 Helt | 4 (66,7%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 6 (100,0%) |
Jag anser att lärarna har hjälpt mig att nå de förväntade
studieresultaten
Jag anser att lärarna har hjälpt mig att nå de förväntade studieresultaten | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 1 (16,7%) |
2 | 0 (0,0%) |
3 | 1 (16,7%) |
4 | 1 (16,7%) |
5 Helt | 3 (50,0%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 6 (100,0%) |
Jag kunde förstå det som undervisades
Jag kunde förstå det som undervisades | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 0 (0,0%) |
2 | 1 (16,7%) |
3 | 0 (0,0%) |
4 | 3 (50,0%) |
5 Helt | 2 (33,3%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 6 (100,0%) |
Jag har fått konstruktiv kritik på mina prestationer
Jag har fått konstruktiv kritik på mina prestationer | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 0 (0,0%) |
2 | 1 (16,7%) |
3 | 0 (0,0%) |
4 | 1 (16,7%) |
5 Helt | 4 (66,7%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 6 (100,0%) |
Jag har uppmuntrats att reflektera över mitt lärande under kursen
Jag har uppmuntrats att reflektera över mitt lärande under kursen | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 1 (16,7%) |
2 | 0 (0,0%) |
3 | 1 (16,7%) |
4 | 1 (16,7%) |
5 Helt | 3 (50,0%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 6 (100,0%) |
Kursmaterialet har hjälpt mig i mitt arbete att nå de förväntade studieresultaten (litteratur, e-resurser m.m.)
Kursmaterialet har hjälpt mig i mitt arbete att nå de förväntade studieresultaten (litteratur, e-resurser m.m.) | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 0 (0,0%) |
2 | 1 (20,0%) |
3 | 0 (0,0%) |
4 | 1 (20,0%) |
5 Helt | 3 (60,0%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 5 (100,0%) |
Kursens pedagogiska upplägg och organisering gav bra möjligheter för att arbeta med innehållet på ett konstruktivt sätt
Kursens pedagogiska upplägg och organisering gav bra möjligheter för att arbeta med innehållet på ett konstruktivt sätt | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 0 (0,0%) |
2 | 1 (16,7%) |
3 | 0 (0,0%) |
4 | 2 (33,3%) |
5 Helt | 3 (50,0%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 6 (100,0%) |
Jag blev utmanad i mitt tänkande
Jag blev utmanad i mitt tänkande | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 0 (0,0%) |
2 | 0 (0,0%) |
3 | 0 (0,0%) |
4 | 3 (60,0%) |
5 Helt | 2 (40,0%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 5 (100,0%) |
Kommentar om undervisningen |
---|
Kursen utmanade på ett positivt sätt. |
Vissa artiklar har varit svåra att förstå p g a att de är på engelska vilket medfört att det tagit extra lång tid med översättning för att förstå texten. |
10. Administration och studiemiljö
Jag upplever att kursen var väl organiserad
Jag upplever att kursen var väl organiserad | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 0 (0,0%) |
2 | 0 (0,0%) |
3 | 1 (16,7%) |
4 | 1 (16,7%) |
5 Helt | 4 (66,7%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 6 (100,0%) |
Jag har kunnat hitta den information jag tyckt mig behöva innan och under kursen
Jag har kunnat hitta den information jag tyckt mig behöva innan och under kursen | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 0 (0,0%) |
2 | 0 (0,0%) |
3 | 1 (16,7%) |
4 | 1 (16,7%) |
5 Helt | 4 (66,7%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 6 (100,0%) |
Jag kunde få stöd när jag behövde det
Jag kunde få stöd när jag behövde det | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 0 (0,0%) |
2 | 0 (0,0%) |
3 | 2 (33,3%) |
4 | 0 (0,0%) |
5 Helt | 4 (66,7%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 6 (100,0%) |
Kommentar om administration och studiemiljö |
---|
Möjlighet till stöd finns inte på samma sätt i distanskurser. |
Inget. |
Administrationen har gjort sitt väl men lärarna har ite visat ngt tevligt bemötande. |
11. Likabehandling: Upplever du att du eller någon av dina studiekamrater har behandlats/bemötts respektlöst eller har diskriminerats på något annat sätt?
Likabehandling: Upplever du att du eller någon av dina studiekamrater har behandlats/bemötts respektlöst eller har diskriminerats på något annat sätt? |
---|
absolut inte |
Nej |
Nej. |
Nej |
Alla lika... |
Nej. |
12. Hur mycket tycker du att du har bidragit till andra studenters lärande?
Hur mycket tycker du att du har bidragit till andra studenters lärande? | Antal svar |
---|---|
Väldigt mycket | 0 (0,0%) |
Mycket | 1 (16,7%) |
Varken mycket eller lite | 4 (66,7%) |
Lite | 0 (0,0%) |
Väldigt lite | 1 (16,7%) |
Summa | 6 (100,0%) |