Kursvärdering UM9020-UM9023 VT20
Antal respondenter: 47
Antal svar: 22
Svarsfrekvens: 46,81 %
1. Vad var bäst med kursen?
Vad var bäst med kursen? |
---|
Enkel att genomföra på distans. |
Att lära sig söka artiklar och lära sig mer om ett specifikt ämne. |
Kan tyvärr inte komma på någonting, tycker denna kurs är helt meningslös inom denna utbildning. |
Man får tiden man behöver. |
Handledning med snabb respons på Mail, möjlighet till att bolla med handledaren vid behov. Carl-Johan var till stor hjälp i denna märkliga situationen som var under våren med covid-19 och gjorde det möjligt att göra arbetet under så goda förutsättningar som möjligt. |
Handledningen. Även möten och handledning via zoom fungerade fint. |
Möjligheten att fördjupa sig i ett intressant ämne. |
Att få göra datainsamling och reflektera över den |
Min handledare |
Trevlig handledare. |
Att kan diskutera öppet med handledare och medstudenter. |
Mycket tid kunde ägnas till att hitta referenser och få mer förståelse för ämnet. |
Jag hade en handledare som kunde det område jag ville skriva om. Det var bra! |
Det bästa med kursen var att det fanns förbestämda ”huvudämnen” att välja mellan. |
Att få fördjupa sig i ett område men även få höra andra berätta mer om sina områden |
. |
Opponeringen var ett bra tillfälle att höra flera åsikter och tankar från andra studenter för att utveckla arbetet. |
Upplägget var bra, dvs. flera inbokade handledningstillfällen, övningsventilering, ventilering osv. det gjorde att man hela tiden var i fas med uppsatsen. |
lärarna svarar via mejl på en gång. |
Bra handledning |
Distans |
Fördjupa sig i ett ämne som man kan använda sig av på riktigt |
2. Vad skulle du föreslå för förbättringar?
Vad skulle du föreslå för förbättringar? |
---|
Att samma info och direktiv ges till alla grupper. |
Se till att fler från samma utbildning (stadieinriktning) hamnar i samma handledningsgrupp. Nu blev det så att de som gått en annan inriktning än mig inte var speciellt intresserade av att bolla/diskutera. |
Athena är konstig. Svårt att hitta informationer. |
Strukturera upp den, ge oss handledare som faktiskt bryr sig och läser våra uppsatser. |
Jag hade gärna önskat att min handledare hade läst igenom mitt arbete lite oftare. Jag tror att min handledare läste mitt arbete ungefär en gång och det var när jag hade skrivit ca 3000 av 12000 ord. Så jag hade önskat en obligatorisk inlämning ca 1 vecka innan deadline där handledaren får läsa igenom arbetet och ge kommentarer på förbättringar.
Sedan önskar jag att jag hade lite mer tid att skriva klart mitt arbete efter den muntliga examinationen. Man får mycket tips av kurskamrater och examinator som man gärna vill ha tid till att få med i sitt arbete. Sedan tyckte jag det var konstigt att kursen slutade 7 juni men vi hade deadline den 5 juni. Så två dagar "försvann" från kursen. HAde varit bättre att ha deadline den 7e. |
Handledare som har tid och bryr sig |
Tidigare ventilering med examinator för att ha mer tid att jobba på förbättringar |
Ta bort hela kursen. Den är totalt onödig i förhållande till slump med vad man skriver om och den poängsumma som läggs på det här. Ta en 2-poängskurs om att "såhär går det till att..." och skippa hela skiten sen bara. Det är inte lönt, alls. |
Det är ett stort arbete och det krävs mycket tid. Tid, mer tid. :-) |
Lite tydligare ramar kring vad som bör finnas med i uppsatsen, rubriker t.ex.
Det är också ett problem att handledare/examinatorer verkar ha väldigt olika krav, något som jag och mina kurskamrater tyckt varit väldigt konstigt. Det borde vara mycket mer likgiltigt och inte spela någon roll vem man får som examinator eller handledare. |
Behöver se över likvärdighet. Känns väldigt godtyckligt vilken kvalitet kursen håller beroende på handledare (och examinator) |
Tydligare delinlämningar av de olika delarna i uppsatsen till handledare under skrivandets gång som stöd för att lägga upp arbetet och strukturera tiden. |
Jag skulle villja ha längre tid efter det muntligt examinerade seminariet för att göra ändringar i min uppsatts. |
Att handledarna blir tydligt instruerade om deras roll, då vissa missuppfattningar uppstod under kursen som försvårade processens gång. |
Tidigare schemalagd muntlig presentation. Kanske så man får en vecka på sig att få möjlighet till att ändra och justera i sin uppsats. |
Alla ska få likvärdig handledning. Vissa får inte samma hjälp som andra |
Ta bort denna kursen. Detta är en yrkesförberedande utbildning, vi blir lärare och inga forskare. Vi kommer inte behöva veta hur man skriver en vetenskaplig studie eller letar efter metoder för analys. Det räcker med B-uppsatsen. Det skulle ge oss mycket mer att få arbeta med konflikthantering, planering av läsåren eller betygsättning. Vill ni tvunget ha en skriftlig grej, låt oss då skriva om detta! låt oss göra en planering, utföra den och analysera eller liknade.
Om det är så att kursen måste vara kvar så tycker jag ni behöver förbättra handledarna. Under både B- och C- uppsatsen har jag haft handledare som inte har svenska som förstaspråk. De kan inte hjälpa mig med det skriftliga och många gånger brister det i kommunikationen även kring innehåll. Även likheterna mellan institutionerna är ju ett skämt! Vi har olika upplägg på skrivande, olika förväntning, olika examinationer och även olika lång tid för att skriva?! |
* Ha den muntliga examinationen tidigare/veckan innan, jag upplevde att en del feedback som en del i min examinationsgrupp fick var svår att korrigera på 3 dagar. Jag kände mig väldigt färdig vid övningsopponeringen, då jag hade lagt ned lite extra tid på att få alla delar relativt färdiga. Jag tror om jag hade fått min examinators feedback förra veckan, så hade jag haft möjlighet att kunna få en ännu mer utvecklad uppsats.
* Ev. om distansundervisning ska fortsätta, ev. förbereda fler stödfrågor från handledare för att kunna få till mer diskussioner. |
Mindre hårda krav, kurserna mellan institutionerna är inte jämlika. |
3. Vilka råd skulle du vilja ge framtida studenter på kursen?
Vilka råd skulle du vilja ge framtida studenter på kursen? |
---|
Avsätt tid i början. Det tar tid. Det blir stressigt i slutet av kursen med muntlig presentation och dylikt. Så sätt i gång tidigt och försök att lägga så mycket tid du kan på arbetet i början. |
Välj ett ämne som du känner dig bekväm med. Gör inte så svårt för dig. |
Boka in några självständiga samtal med handledaren i tid |
Börja direkt med att läsa in dig på forskningsfältet och kom igång med skrivandet så snart som möjligt. Ta hjälp av kurskamrater och läs varandras texter. |
Lägg 50h/v första veckorna och gör något så konkret och smalt som möjligt. |
Välj ett ämne som är specifikt men med stor mängd forskning |
Skriv om något som intresserar just dig så blir det 100 gånger mer givande. |
Ta det allvar och jobba hårt redan från början. |
Börja tidigt med att läsa och söka litteratur, men även hitta ett bra och tydligt ramverk och analysverktyg. Det hjälper mycket att hitta ett tidigt. |
Ge dig själv tid för studier, det kommer att behövas. Lägg mycket tid i början av kursen, så har du tid att bearbeta sedan om det behövs. |
Gör det inte komplicerat! Välj ett snävt och konkret område. Försök göra så mycket som möjligt i början, för det kommer ändå bli stressigt i slutet!
Och lyssna inte för mycket på handledaren, hen tänker ändå inte likadant som examinatorn. Så gör det du vill! Ta hjälp av varandra, det är ingen tävling. Ta källor från allt och alla du kan kommer åt. |
Skriv mycket på arbetet, spara inte till slutet utan skriv hela tiden på din uppsats. |
Jobba på hårt från början |
Hoppas att du får välja handledare eller att du får någon som orkar läsa din text |
Läs in dig på ditt ämne och våga ta hjälp av handledare och studiekamrater. |
Börja i god tid |
Gör det enklare för dig, välj enkla saker. |
* Fundera kring dina begrepp - kan dina begrepp ha fler defitioner?
* Sätt upp mål och försökt studera upp din studietid, t.ex. genom att skriva dagboksanteckningar över din progress. |
Börja skriva i god tid! |
Lägg tid på att skriva inledningen under första delen av kursen
Hitta något ämne som intresserar dig då blir arbetet lättare |
4. Övriga kommentarer
Övriga kommentarer |
---|
Har haft bättre störning av handledare under självständigt 2 i jämförelse med självständigt 1 |
Jag har upplevt ibland under mina uppsatser på MND att examinator och handledare är olika strikta, där handledaren kanske borde vara mer strikt och kvalitetsgranskande för att studenten ska känna sig mer förberedd i mötet med examinator. |
Överflödig kurs som i princip inte ger något av värde inför yrket. |
Har ni övervägt att göra om kursen till G/U? Det är väldigt ojämn bedömning mellan olika examinatorer och det är inte alltid examinator och handledare bedömer lika. |
- |
5. Helhetsintrycket
Överlag är jag nöjd med den här kursen | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 4 (18,2%) |
2 | 0 (0,0%) |
3 | 6 (27,3%) |
4 | 12 (54,5%) |
5 Helt | 0 (0,0%) |
Vet ej | 0 (0,0%) |
Summa | 22 (100,0%) |
Kommentar om helhetsintrycket |
---|
Denna kurs fungerade väldigt bra med tanke på förutsättningarna och att uppsatsen är en kurs som går att genomföra på detta sätt. |
Okej, man känner att man redan var klar med utbildningen inann |
Den är onödig. Dock bra skött under omständigheterna. |
Hade önskat mer handledning. |
Överlag bra. Men nu var ju denna vår lite speciell... |
Kändes svårare att ha allt på distans och jag upplevde inte att handledningen blev lika bra över zoom som irl. om man jämför med förra självständiga arb. |
Intresserad handledare drar upp helhetsintrycket |
Min handledare har läst igenom min text EN GÅNG. Hur ska han kunna hjälpa mig om han inte ens läst vad jag håller på med? Det har resulterat i att han gett råd som ändå inte passar ihop med det jag gör. Helt meningslös handledning! Det bästa jag fått har jag fått av kurskamrater. |
6. Studentens insats
Jag är nöjd med min egen insats
Jag är nöjd med min egen insats | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 1 (4,8%) |
2 | 0 (0,0%) |
3 | 1 (4,8%) |
4 | 11 (52,4%) |
5 Helt | 8 (38,1%) |
Vet ej | 0 (0,0%) |
Summa | 21 (100,0%) |
Jag har tagit ansvar för mitt eget lärande
Jag har tagit ansvar för mitt eget lärande | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 0 (0,0%) |
2 | 0 (0,0%) |
3 | 3 (15,0%) |
4 | 6 (30,0%) |
5 Helt | 11 (55,0%) |
Vet ej | 0 (0,0%) |
Summa | 20 (100,0%) |
Kommentar om din insats |
---|
Jag är som Bajen, bäst i stan |
Opererade mig och förlorade tid men lyckades ändå bra så är nöjd |
Jag upplevde att det var mycket tid mellan övningsopponeringen och muntlig examination vilket gjorde att jag inte arbetade lika effektivt som tidigare veckor, men jag tror inte andra studenter delar den åsikten. |
Lagt mycket tid och gjort mitt bästa. |
Jag har varit tvungen, ingen annan har ju hjälpt mig. Med någonting. |
7. Arbetsbelastning
Ange hur många timmar i genomsnitt per vecka som du totalt lagt ner på kursen. | Antal svar |
---|---|
<5 | 0 (0,0%) |
5-15 | 1 (4,5%) |
16-25 | 3 (13,6%) |
26-35 | 8 (36,4%) |
36-45 | 9 (40,9%) |
46-55 | 1 (4,5%) |
>55 | 0 (0,0%) |
Summa | 22 (100,0%) |
Kommentar om arbetsbelastningen |
---|
Pga corona blev det inte möjligt att lägga så mycket tid som jag hade velat till följd av det, men det krävs egentligen heltid, vilket jag försökte få till de flesta veckorna. |
Överlag rimlig. |
Varierade dock lite beroende på veckor pga sjukdom i familjen. |
Hade i efterhand behövt lägga lite mer tid för bättre kvalitet. |
8. Tydliga mål
Det var tydligt vilka förväntade studieresultat jag förväntades nå
Det var tydligt vilka förväntade studieresultat jag förväntades nå | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 1 (4,5%) |
2 | 4 (18,2%) |
3 | 6 (27,3%) |
4 | 8 (36,4%) |
5 Helt | 3 (13,6%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 22 (100,0%) |
Jag har upplevt att kursens uppläggning varit relevant för att nå de förväntade studieresultaten
Jag har upplevt att kursens uppläggning varit relevant för att nå de förväntade studieresultaten | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 0 (0,0%) |
2 | 2 (9,5%) |
3 | 6 (28,6%) |
4 | 11 (52,4%) |
5 Helt | 2 (9,5%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 21 (100,0%) |
Betygskriterierna var relevanta för att bedöma hur väl jag uppfyllt de förväntade studieresultaten
Betygskriterierna var relevanta för att bedöma hur väl jag uppfyllt de förväntade studieresultaten | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 0 (0,0%) |
2 | 1 (4,5%) |
3 | 10 (45,5%) |
4 | 8 (36,4%) |
5 Helt | 1 (4,5%) |
Vet ej/ Ej relevant | 2 (9,1%) |
Summa | 22 (100,0%) |
Kursen motsvarade mina förväntningar
Kursen motsvarade mina förväntningar | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 1 (4,8%) |
2 | 1 (4,8%) |
3 | 2 (9,5%) |
4 | 14 (66,7%) |
5 Helt | 3 (14,3%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 21 (100,0%) |
Jag tror att jag kommer att ha nytta av det jag lärt mig efter utbildningen
Jag tror att jag kommer att ha nytta av det jag lärt mig efter utbildningen | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 3 (13,6%) |
2 | 3 (13,6%) |
3 | 1 (4,5%) |
4 | 7 (31,8%) |
5 Helt | 7 (31,8%) |
Vet ej/ Ej relevant | 1 (4,5%) |
Summa | 22 (100,0%) |
Kommentar om målen |
---|
Kursen motsvarade mina förväntningar, för jag trodde den skulle va dålig redan innan. |
Från hela utbildningen, ja. Från denna kurs, mycket lite. |
Jag skulle eventuellt ha uppskattat fler dokument på athena kring bearbetning av sin uppsats när man känner sig mer "klar". |
Ämnesinnehåll och forskning man läst är intressant, men själva uppsatsskrivandet är totalt bortkastat, ärligt talat. |
Onödigt upprepning av det första självständiga |
9. God undervisning
Jag anser att kursens förkunskapskrav var tillräckliga för att följa kursen
Jag anser att kursens förkunskapskrav var tillräckliga för att följa kursen | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 0 (0,0%) |
2 | 1 (4,5%) |
3 | 3 (13,6%) |
4 | 6 (27,3%) |
5 Helt | 11 (50,0%) |
Vet ej/ Ej relevant | 1 (4,5%) |
Summa | 22 (100,0%) |
Jag upplever att kursen var väl strukturerad
Jag upplever att kursen var väl strukturerad | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 1 (4,5%) |
2 | 1 (4,5%) |
3 | 0 (0,0%) |
4 | 14 (63,6%) |
5 Helt | 6 (27,3%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 22 (100,0%) |
Jag anser att handledningen har hjälpt mig att nå de förväntade
studieresultaten
Jag anser att handledningen har hjälpt mig att nå de förväntade studieresultaten | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 4 (19,0%) |
2 | 1 (4,8%) |
3 | 3 (14,3%) |
4 | 6 (28,6%) |
5 Helt | 6 (28,6%) |
Vet ej/ Ej relevant | 1 (4,8%) |
Summa | 21 (100,0%) |
Jag har löpande fått konstruktiv kritik på mitt arbete
Jag har löpande fått konstruktiv kritik på mitt arbete | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 2 (9,5%) |
2 | 4 (19,0%) |
3 | 6 (28,6%) |
4 | 2 (9,5%) |
5 Helt | 7 (33,3%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 21 (100,0%) |
Jag har uppmuntrats att reflektera över mitt lärande under kursen
Jag har uppmuntrats att reflektera över mitt lärande under kursen | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 4 (18,2%) |
2 | 2 (9,1%) |
3 | 8 (36,4%) |
4 | 7 (31,8%) |
5 Helt | 1 (4,5%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 22 (100,0%) |
Kommentar om undervisningen |
---|
Hade velat ha mer stöttning från handledare. Mer tips och idéer. |
Handledare hade intw ens tid att läsa det jag skrev. Tappade lusten helt i mitten pga hans attityd |
Svårt att avgöra detta innan man fått betyg |
Det fanns en struktur för kursen, men handledare valde att gå igenom andra saker på de seminarie vi haft.
Och som sagt... handledare har inte givit mycket mycket. Jag mailade honom för tre dagar sedan, men har fortfarande inte fått något svar. |
Hde ju varit bra att få mer förkunskaper om metod innan denna kurs. Blev ven l'mnad själv i just den delen, svårt att ta sig an och välja en metod om man inte har några som helst förkunskaper om olika metoder och teorier. Därför bör vi få mer hjälp med att välja och avgränsa metod och analysverktyg. |
10. Administration och studiemiljö
Jag upplever att kursen var väl organiserad
Jag upplever att kursen var väl organiserad | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 1 (4,5%) |
2 | 0 (0,0%) |
3 | 5 (22,7%) |
4 | 11 (50,0%) |
5 Helt | 4 (18,2%) |
Vet ej/ Ej relevant | 1 (4,5%) |
Summa | 22 (100,0%) |
Jag har kunnat hitta den information jag tyckt mig behöva innan och under kursen
Jag har kunnat hitta den information jag tyckt mig behöva innan och under kursen | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 0 (0,0%) |
2 | 1 (4,5%) |
3 | 5 (22,7%) |
4 | 13 (59,1%) |
5 Helt | 3 (13,6%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 22 (100,0%) |
Jag kunde få stöd när jag behövde det
Jag kunde få stöd när jag behövde det | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 2 (9,1%) |
2 | 2 (9,1%) |
3 | 5 (22,7%) |
4 | 10 (45,5%) |
5 Helt | 2 (9,1%) |
Vet ej/ Ej relevant | 1 (4,5%) |
Summa | 22 (100,0%) |
Kommentar om administration och studiemiljö |
---|
Information kom sent och oftast kort innan den behövdes under kursens gång. Bättre framförhållning och åtkomst till allt viktigt vore önskvärt. |
11. Likabehandling: Upplever du att du eller någon av dina studiekamrater har behandlats/bemötts respektlöst eller har diskriminerats på något annat sätt?
Likabehandling: Upplever du att du eller någon av dina studiekamrater har behandlats/bemötts respektlöst eller har diskriminerats på något annat sätt? |
---|
Nej. |
Nej |
Lite olika handledningsnivå tyvärr |
Nej |
Nej. |
Nej. |
Ja! Jag har en tjej i min grupp som heter Paula. Hon har dyslexi och enligt henne har hon därmed rätt till extra handledning. Vilket hon inte fått pga "handledare har för mycket att göra". Hur kan det vara en rimlig anledning? Då får väl någon annan än den ordinarie handledaren ge henne den hjälp hon förtjänar. |
nej |
Nej. |
Näpp. |
12. Handledningstid: Jag uppskattar att jag i genomsnitt fått följande antal timmar i veckan i individuell handledning
Handledningstid: Jag uppskattar att jag i genomsnitt fått följande antal timmar i veckan i individuell handledning | Antal svar |
---|---|
-2147483648 | 0 (0,0%) |
-2147483647 | 0 (0,0%) |
-2147483646 | 0 (0,0%) |
-2147483645 | 0 (0,0%) |
-2147483644 | 0 (0,0%) |
-2147483643 | 0 (0,0%) |
-2147483642 | 0 (0,0%) |
-2147483641 | 0 (0,0%) |
-2147483640 | 0 (0,0%) |
-2147483639 | 0 (0,0%) |
Summa | 0 (0,0%) |