Kursvärdering UM3103 VT20
Antal respondenter: 37
Antal svar: 14
Svarsfrekvens: 37,84 %
1. Vad var bäst med kursen?
Vad var bäst med kursen? |
---|
Tips på undervisning och aktiviteter till lektioner |
Utifrån omständigheterna var det kul att genomföra saker hemifrån. |
Att grupperna gick att anpassa efter svårigheter |
Bra och engagerade lärare med stor förståelse för de väldigt speciella omständigheterna. |
Hur ni/vi löste distansundervisningen!
Gillade starkt alla olika teman på alla seminarium. |
Etik och moral föreläsningen var superbra! Sen har grupparbetena fungerat väldigt bra och även alla digitala seminarier. |
Tekniken, bra struktur och upplägg på seminarierna. |
innehållet och ämneskunskaperna var bra i kursen. Litteraturen var även bra. |
Att få möjlighet att diskutera ämnesteori i mindre (break-out-grupper) samt att SA-lagen möjliggjorde inplanerad diskussionstid eftersom att träffarna var schemalagda på timeedit. |
Att man fått upp ögonen för flora och fauna. |
Väldigt bra kurslitteratur. |
Kursinnehållet, litteraturen och ämneskunskaperna |
2. Vad skulle du föreslå för förbättringar?
Vad skulle du föreslå för förbättringar? |
---|
- Färre gruppuppgifter eftersom kursen på distans och det är ansträngande att sitta framför en dator.
- Mer tid på schemat om när dessa uppgifter ska göras. - Tydligare instruktioner för vad som förväntas av studenten i samtliga uppgifter. - Uppdatera litteraturlistan. |
Väldigt många gruppuppgifter, skulle nog inte behövt så många. |
Svårt att säga då kursen vanligtvis är mer praktiskt och hade förmodligen sett annorlunda ut på campus. |
Mindre likadana uppgifter.
Bättre fördelning av uppgifter över kursens tid Bättre kommunikation mellan teknik o natur så tentor inte behöver ligga samma dag |
-Färre gruppuppgifter eftersom kursen varit på distans, eller mer inplanerad tid på schemat för när dessa uppgifter ska göras eftersom de flesta varit i grupp.
-Tydligare instruktioner för vad som förväntas av studenten i samtliga uppgifter -Uppdatera litteraturlistan |
Jag är nöjd överlag, förstår att det blev en plötslig omdirigering av kursens innehåll. |
Upplägget på de naturvetenskapliga seminarierna, jag känner att det jag lärt mig via är kurslitteraturen och uppgifterna, men inte på själva innehållet av seminarierna. |
Inte lika mycket grupparbeten eller tydligare instruktioner vid grupparbeten |
Mindre små uppgifter och tydligare namn. Var väldigt mycket som blev väldigt lika och rörigt att förstå sig på vad som skulle vara gjort till när etc.
Gillade även mer när vi läste teknikkursen för sig. Blev mycket nu och många moment som skulle göras samtidigt. |
Det är lite svårt när vi förmodligen inte fick uppleva kursen som den skulle varit, men utifrån de förutsättningar vi fick kanske att ha ett seminarium om bedömning då det var en av tenta frågorna.
Men jag önskar att lärarna skulle skriva ut hur mycket tid de beräknar att man ska lägga på olika uppgifter, både individuella och gemensamma för att underlätta för oss studenter nu när omständigheterna är som de är och man studerar hemifrån. Jag tyckte också att itslearning var rörig, lärarna la in alla seminariedokument och så i en mapp vilket var rörigt. Lite mer struktur skulle uppskattas. |
Jag är lite osäker på vad jag egentligen tycker här men min upplevelse var att det blev väldigt många grupparbeten som liknade varandra mycket. På ett sätt uppskattade jag att det var mycket som skulle göras i grupp eftersom det iom Corona gjorde att man ändå fick chans att diskutera ordentligt med andra. Men jag märkte samtidigt att det tärde mycket på oss, speciellt som uppgifterna ofta var snarlika (här tänker jag alltså på både natur och teknik-kursen) vi kände oss ofta oinspirerande och kände att vi behövde producera mer än vad vi fick input för. Jag tror dock att detta hade varit ett mindre problem om undervisningen gjorts som vanligt. Jag tror att det hade varit lättare att göra planeringar efter att själva fått uppleva saker istället för att bara läsa/höra om dem. |
Tydligare i kommunikationen. Till en början Vid kursintro sades det att det inte var obligatoriskt vilket helt plötsligt ändrades. Upplevde även att det var väldigt mycket grupparbeten som bara ”slängdes in” med många inlämningsuppgifter främst i moment natur. |
3. Hur upplever du distansundervisning?
Hur upplever du distansundervisning? |
---|
Jag upplever att de seminarium som hålls har varit jättebra innehållsmässigt och tidsmässigt. Det är dock ansträngande att sitta framför datorn. Däremot har jag upplevt det skönt att inte behöva pendla till skolan och jag har kunnat lägga mer tid på skolarbete. |
För mig fungerar det väldigt bra att lägga upp mina egna studier. |
Jag upplever att ni innehållsmässigt har lagt upp seminarium och föreläsningar bra. Ni har dessutom försökt korta ner seminarium. Däremot är det ansträngande att sitta under längre perioder framför datorn, speciellt vid diskussioner. Däremot har jag upplevt det skönt att inte behöva pendla, utan har kunnat lagt ner mer tid på skolarbetet istället. Jag upplever att jag fått mer gjort som t.ex. läsning av litteratur och uppgifter, än om jag skulle behövt åka in till skolan. |
Sådär. Mycket förvirring. Mycket som ändrades under tidens gång som skapade förvirring |
Till viss del svårt då alla har olika förutsättningar i hemmet. Det finns en del personer som delar rum och hem med många andra och det blir då svårt att vara tillgänglig i kamera och mikrofon tidiga morgnar. |
Som sagt det har flutit på förhållandevis bra, tekniskt strul i början har arbetats bort och jag är överlag nöjd med hur allting har sköts.
Dock svårare för att ställa frågor, diskutera med seminarieledarna när det sker via zoom. |
Jag är glatt överraskad, tycker att kursen i sin helhet fungerar på zoom. Trist bara att alla laborativa moment försvann, men som sagt förståligt. |
Bättre än förväntat! |
Bekvämt men känns som att vi gick miste om mycket praktiskt vilket var ett av anledningarna till att jag valde detta som fördjupningskurs.
Vissa seminarier har varit väldigt invecklade så som LCA vilket gjorde det svårt att skriva analysen samt att frågorna var otroligt breda. |
Jag tycker att den fungerade över förväntan bra! Jag upplevde att lärarna hade mycket sympati med oss och de kändes väldigt lösningsorienterade. Även om det kanske kände lite slitigt där och då uppskattade jag att det va så pass mycket seminarier. Jag tror att det hade varit lätt att helt tappa motivationen om vi inte ändå setts så pass ofta. Något jag störde mig lite på var dock hur lärarna ibland pratade om den ordinarie undervisningen. Jag förstår att detta inte alls var med flit och jag hade antagligen gjort exakt samma I deras sits, men det kom ofta kommentarer som "ja då skulle vi ju egentligen varit på skansen" "det här skulle vi ju egentligen gjort med en heldag vid havet" osv det blev helt enkelt ofta väldigt mycket fokus på hur rolig kursen skulle va varit och jag som redan var väldigt besviken över att inte få genomföra den som planerat kände att det sänkte motivationen ytterligare. |
Bättre än förväntat! |
Det fungerade rent tekniskt väldigt bra. Jag tyckte dock att det ofta var för långa pass och inga raster. 3 h framför datorn är väldigt krävande och jag hade svårt att ta in det läraren sa ungefär de sista 40 minuterna av lektionen. Vi som vanligen pluggar på plats har inte utvecklat någon studieteknik för hur det är att studera hemifrån och det tror jag är en bidragande faktor. Lärarna kändes väldigt stressiga ofta och sa saker som "nu får vi har en kort rast" eller "kan vi hoppa över rasten så får ni ta den sen i gruppen". |
4. Vilka råd skulle du vilja ge framtida studenter på kursen?
Vilka råd skulle du vilja ge framtida studenter på kursen? |
---|
Ta del av seminarierna och utnyttja din studiegrupp |
Köp ej alla böcker som stod med i kurslitteraturlistan. Alla användes ej.. :( |
De vanliga - ta anteckningar, gå på seminarierna, ställ frågor om du har några. |
Delta på alla seminarium och föreläsningar, läs litteraturen, ställ frågor till kurslärare och föreläsare, var aktiv, kom förberedd. |
Läs kurslitteratur och var aktiv under seminarierna |
Spara ner alla lektionstips |
Va förberedd med läsningen inför varje lektion och ställ så mycket frågor som möjligt om varje moment för tentorna är riktigt svåra och det förväntas att skrivas om en massa som man inte fått undervisning i. |
Delta på alla seminarium och föreläsningar, läs litteraturen, ställ frågor till kurslärare och föreläsare, var aktiv i gruppuppgifter och diskussioner, kom förberedd till seminarium! |
Delta så mycket som
Möjligt i SA-lags diskussioner. Oerhört givande! |
Våga fråga mer! Speciellt när man sitter på distans. |
Gå på alla seminarier för att ta del av allt som finns tillgängligt. Hålla sig uppdaterad via athena från start så man inte missar något. |
5. Övriga kommentarer
Övriga kommentarer |
---|
Jag upplever att dramapassen inte gav mig särskilt mycket. Kurslitteraturen gav mig nästan mer gällande drama i undervisningen. Sen om det beror på distansundervisning eller ej kan jag inte svara på. |
Som alltid är mnd en trygg och stabil institution, uppskattar alltid att läsa här otroligt mycket! |
Tack för två otroligt givande kurser på MND. Kommer absolut bli en framtida lärare som sysslar med utomhusdidaktik. |
Synd att vi inte fick spendera seminarium ute, det har ju varit så lärorikt och bra med den förra naturkursen.
Jag tycker att den slutliga tentan var rörig, både frågorna och upplägget. Att vi skulle göra en lektionsplanering som beskrevs som en sekvens, det hade kanske behövts klartgjort tydligare vad som förväntades av oss. Och tentan är ganska stor, det är stora maffiga röriga frågor som man kan svara på på massa olika sätt. Så de första dagarna funderade jag bara på vad lärarna vill att jag ska visa för att det var otydligt med frågorna. De var för breda och otydligt anknutna till lektionsplaneringen, hur mycket vi skulle referera till den eller inte. Samt att det är otydligt att skriva en reflekterande text med stöd i litteraturen. Hur mycket ska den vara reflekterande och hur mycket ska man referera till litteraturen? |
Jag upplever att dramapassen inte gav mig något när den var på distans. |
Svårt att skriva om livscyklar som man inte kan läsa om i litteraturen |
6. Helhetsintrycket
Överlag är jag nöjd med den här kursen | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 0 (0,0%) |
2 | 0 (0,0%) |
3 | 4 (28,6%) |
4 | 9 (64,3%) |
5 Helt | 1 (7,1%) |
Vet ej | 0 (0,0%) |
Summa | 14 (100,0%) |
Kommentar |
---|
Tråkigt att den blev på distans för hade höga förväntningar på allt man skulle få göra
Tyvärr levererade inte distansundervisningen |
Helhetsintrycket dras ner av distansen inte av innehållet |
7. Studentens insats
Jag är nöjd med min egen insats
Jag är nöjd med min egen insats | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 0 (0,0%) |
2 | 0 (0,0%) |
3 | 1 (7,1%) |
4 | 9 (64,3%) |
5 Helt | 4 (28,6%) |
Vet ej | 0 (0,0%) |
Summa | 14 (100,0%) |
Jag har tagit ansvar för mitt eget lärande
Jag har tagit ansvar för mitt eget lärande | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 0 (0,0%) |
2 | 0 (0,0%) |
3 | 1 (7,1%) |
4 | 4 (28,6%) |
5 Helt | 9 (64,3%) |
Vet ej | 0 (0,0%) |
Summa | 14 (100,0%) |
Kommentar om din insats |
---|
Jag kan inte göra mer än jag gjort. |
- |
Kanske mer på distans än jag hade gjort på campus. |
Jag hade svårt med motivationen iom distansundervisningen, speciellt i slutet blev det ganska kämpigt |
Svårt när det varit på distans... |
8. Arbetsbelastning
Ange hur många timmar i genomsnitt per vecka som du totalt lagt ner på kursen, inklusive självstudier och schemabunden tid. | Antal svar |
---|---|
<5 | 0 (0,0%) |
5-15 | 0 (0,0%) |
16-25 | 2 (14,3%) |
26-35 | 7 (50,0%) |
36-45 | 3 (21,4%) |
46-55 | 2 (14,3%) |
>55 | 0 (0,0%) |
Summa | 14 (100,0%) |
Kommentar |
---|
Vi satt mycket med grupparbeten. |
Svårt att säga då ena veckan var de mycket och andra mindre |
Vi var en effektiv SA-grupp så vi jobbade snabbare än många andra vid grupparbetena. |
9. Tydliga mål
Det var tydligt för mig vad jag förväntades lära mig
Det var tydligt för mig vad jag förväntades lära mig | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 1 (7,1%) |
2 | 3 (21,4%) |
3 | 4 (28,6%) |
4 | 2 (14,3%) |
5 Helt | 4 (28,6%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 14 (100,0%) |
Jag har upplevt att kursens innehåll och undervisningsformer varit relevanta för de förväntade studieresultaten
Jag har upplevt att kursens innehåll och undervisningsformer varit relevanta för de förväntade studieresultaten | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 0 (0,0%) |
2 | 2 (14,3%) |
3 | 3 (21,4%) |
4 | 6 (42,9%) |
5 Helt | 3 (21,4%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 14 (100,0%) |
Examinationen testade hur väl jag uppfyllt de förväntade studieresultaten
Examinationen testade hur väl jag uppfyllt de förväntade studieresultaten | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 2 (14,3%) |
2 | 1 (7,1%) |
3 | 3 (21,4%) |
4 | 2 (14,3%) |
5 Helt | 5 (35,7%) |
Vet ej/ Ej relevant | 1 (7,1%) |
Summa | 14 (100,0%) |
Kursen motsvarade mina förväntningar
Kursen motsvarade mina förväntningar | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 0 (0,0%) |
2 | 3 (21,4%) |
3 | 5 (35,7%) |
4 | 4 (28,6%) |
5 Helt | 1 (7,1%) |
Vet ej/ Ej relevant | 1 (7,1%) |
Summa | 14 (100,0%) |
Jag tror att jag kommer att ha nytta av det jag lärt mig efter utbildningen
Jag tror att jag kommer att ha nytta av det jag lärt mig efter utbildningen | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 0 (0,0%) |
2 | 0 (0,0%) |
3 | 2 (14,3%) |
4 | 2 (14,3%) |
5 Helt | 10 (71,4%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 14 (100,0%) |
Kommentar om målen |
---|
Jag hade jättehöga förväntningar på den här kursen, men sen blev den på distans och vi kunde inte göra alla studiebesök och dylikt vilket är tråkigt men förståligt. |
Jag hade höga förväntningar på den här kursen och sett fram emot den mycket. Att den blev på distans innebar att vi inte kunde göra alla studiebesök och dylikt. Tråkigt såklart, men förståeligt. |
Relevanta mål. |
10. God undervisning
Jag anser att kursens förkunskapskrav var tillräckliga för att följa kursen
Jag anser att kursens förkunskapskrav var tillräckliga för att följa kursen | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 0 (0,0%) |
2 | 0 (0,0%) |
3 | 2 (14,3%) |
4 | 6 (42,9%) |
5 Helt | 6 (42,9%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 14 (100,0%) |
Jag upplever att kursen var väl strukturerad
Jag upplever att kursen var väl strukturerad | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 0 (0,0%) |
2 | 5 (35,7%) |
3 | 2 (14,3%) |
4 | 2 (14,3%) |
5 Helt | 5 (35,7%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 14 (100,0%) |
Jag anser att lärarna har hjälpt mig att nå de förväntade
studieresultaten
Jag anser att lärarna har hjälpt mig att nå de förväntade studieresultaten | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 1 (7,1%) |
2 | 3 (21,4%) |
3 | 3 (21,4%) |
4 | 5 (35,7%) |
5 Helt | 2 (14,3%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 14 (100,0%) |
Jag kunde förstå det som undervisades
Jag kunde förstå det som undervisades | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 0 (0,0%) |
2 | 1 (7,1%) |
3 | 1 (7,1%) |
4 | 8 (57,1%) |
5 Helt | 4 (28,6%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 14 (100,0%) |
Jag har fått konstruktiv kritik på mina prestationer
Jag har fått konstruktiv kritik på mina prestationer | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 0 (0,0%) |
2 | 4 (28,6%) |
3 | 3 (21,4%) |
4 | 4 (28,6%) |
5 Helt | 2 (14,3%) |
Vet ej/ Ej relevant | 1 (7,1%) |
Summa | 14 (100,0%) |
Jag har uppmuntrats att reflektera över mitt lärande under kursen
Jag har uppmuntrats att reflektera över mitt lärande under kursen | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 0 (0,0%) |
2 | 2 (14,3%) |
3 | 5 (35,7%) |
4 | 4 (28,6%) |
5 Helt | 2 (14,3%) |
Vet ej/ Ej relevant | 1 (7,1%) |
Summa | 14 (100,0%) |
Kursmaterialet har hjälpt mig i mitt arbete att nå de förväntade studieresultaten (litteratur, e-resurser m.m.)
Kursmaterialet har hjälpt mig i mitt arbete att nå de förväntade studieresultaten (litteratur, e-resurser m.m.) | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 0 (0,0%) |
2 | 2 (14,3%) |
3 | 4 (28,6%) |
4 | 3 (21,4%) |
5 Helt | 5 (35,7%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 14 (100,0%) |
Kommentar om undervisningen |
---|
Undervisningen var relevant och det gick bra trots det speciella läget och med distansundervisningen. Ni skötte det bra! |
11. Administration och studiemiljö
Jag upplever att kursen var väl organiserad
Jag upplever att kursen var väl organiserad | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 1 (7,1%) |
2 | 3 (21,4%) |
3 | 5 (35,7%) |
4 | 4 (28,6%) |
5 Helt | 1 (7,1%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 14 (100,0%) |
Jag har kunnat hitta den information jag tyckt mig behöva innan och under kursen
Jag har kunnat hitta den information jag tyckt mig behöva innan och under kursen | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 1 (7,1%) |
2 | 6 (42,9%) |
3 | 3 (21,4%) |
4 | 2 (14,3%) |
5 Helt | 2 (14,3%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 14 (100,0%) |
Jag kunde få stöd när jag behövde det
Jag kunde få stöd när jag behövde det | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 1 (7,1%) |
2 | 2 (14,3%) |
3 | 1 (7,1%) |
4 | 3 (21,4%) |
5 Helt | 6 (42,9%) |
Vet ej/ Ej relevant | 1 (7,1%) |
Summa | 14 (100,0%) |
Kommentar om administration och studiemiljö |
---|
Administrationen och studiemiljön var respektfull. Lärarna var vänliga och stödjande. |
12. Likabehandling: Upplever du att du eller någon av dina studiekamrater har behandlats/bemötts respektlöst eller har diskriminerats på något annat sätt?
Likabehandling: Upplever du att du eller någon av dina studiekamrater har behandlats/bemötts respektlöst eller har diskriminerats på något annat sätt? |
---|
nej |
Nej |
Nej, inte vad jag sett eller hört under undervisningens gång eller studierna med sa-laget. |
Nej. |
Nej. |
- |
13. Hur mycket tycker du att du har bidragit till andra studenters lärande?
Hur mycket tycker du att du har bidragit till andra studenters lärande? | Antal svar |
---|---|
Väldigt mycket | 5 (35,7%) |
Mycket | 6 (42,9%) |
Varken mycket eller lite | 2 (14,3%) |
Lite | 1 (7,1%) |
Väldigt lite | 0 (0,0%) |
Summa | 14 (100,0%) |