Kursvärdering UM7104 VT20



Antal respondenter: 61
Antal svar: 26
Svarsfrekvens: 42,62 %




1. Vad var bäst med kursen?

Vad var bäst med kursen?
Del 1 helt klart. Under kursen fick vi trots Corona undervisningstillfällen och stöd i våra studier av lärarna. Lärarna under del 1 gjorde ett fantastiskt jobb.
Teoretiska perspektiven på läroplanen och kunskapssynen samt praktiska exempel när läraren jobbar med bedömning.
På grund av rådande omständigheter har kursen lästs på distans. Detta har fungerat på ett mycket bra sätt när det kommer till DEL1 av kursen. DEL2 har däremot varit under all kritik, och ledsamt nog talar jag nog inte bara för mig själv.

DEL1 hade ett tydligt fokus på det kursen säger sig behandla, med pedagogiska lärare som gjort ett gediget arbete med att digitalisera kursen på så kort tid. Litteraturen användes flitigt och bearbetades genom såväl oss själva, grupparbeten och zoominarier där vi fick chans att fördjupa oss i det vi läst. Det bästa med kursen kan således sägas ha varit hela DEL1.
Uppskattade zoomseminarern då det gav möjligheten för oss studenter att lyssna på någon som har mer koll på kurslitteraturen och kan se till att vi studenter inte blir helt lost. Dessutom ger det möjligheten för oss att interagera med lärarna kring kurslitteraturen.
Del 1: -
Del 2: det som var bäst med kursen var att man fick en grupp och med den gruppen skulle man tillsammans göra de flesta uppgifterna. Man lärde sig mycket från varandra!
Engagerade och bra lärare. Intressant kurslitteratur.
Del 1 med Anna och Inger!!!!! Vi fick så mycket stöd av dom!! Det var både lärorikt och intressant att få bedöma elevarbeten i breakoutrooms I zoom istället för att enbart diskutera i dom sammansatta grupperna vi blev tilldelade i del 2!
Att Inger och Anna hade en sådan bra planering och förståelse för läget som det är idag. Det kändes som att planeringen är direkt överförd digitalt. Vi hade föreläsningar, seminarium med helklassdiskussioner och gruppdiskussioner. Allt i bra tempo!
I del 1 så var lärarnas hängivenhet till att få kursen att fungera på distans! Inger, Anna och Hendrik var fantastiska - bra kommunikation och uppföljning.

I del 2 så var det terminsplaneringen som var det bästa. Uppgiften kändes mycket väsentlig för våra framtida kariärer. Jag känner att vi fick bra med tid att göra denna noggrant vilket gör att vi kommer att kunna använda oss av denna i framtiden - något som jag upplever har saknats under resten av utbildning.
Bra lärare
Att vi fick många tillfällen att öva på bedömning i del 1.
Del kurs 1: innehåll och mål var tydliga! Lärarna var otroligt duktiga och pedagogiska.
Del 1 som faktiskt gav nånting, tillskillnad från del 2 som saknade seminarier som bidrar till diskussioner och ett lärande.
Terminsplaneringen i delkurs 2 fokus med fokus på språk var väldigt givande. Uppgiften känns autentisk och som något jag verkligen kommer ha nytta av i mitt framtida yrkesliv.
Del 1: Bra struktur och upplägg. Tydliga instruktioner för vad som ska göras till när. Nationella prov och matrisernas användbarhet. Mycket prova på att göra själv med bra uppföljning.

Del 2: Varierad läsning av litteratur. Spännande med nationella proven, och tankar kring hur de genomförs.

Bra kommunikation på distans i båda delarna!
Del 1. Lärarna på kursen vad pedagogiska, stöttande och löste omdirigeringen till distanskurs med bravur med gott om lärtillfällen och zoominarium där man tillsammans kunde diskutera och ställa frågor till moment i kursen.
Matematiken var riktigt bra. Som vanligt. Svenskan var mindre bra. Strukturen på matematiken var lätt att hänga med i, vad som skulle läsas för varje vecka osv till skillnad på svenskan.
Dessutom fick vi sent in i kursen (svenskan) veta att sidhänvisningar till allt man skrev i tentan skulle vara med. Helt orimligt med flera böcker och ett antal artiklar på det. Det begränsar verkligen ett gott resultat på tentan. Förra gruppen behövde inte ha sidhänvisningar och skrev på samma tid som vi så det kändes orättvist och ohumant, har lärarna ens testat att skriva en sådan tenta på tid, med flera olika litteraturer där allt med sidor ska redovisas.. undrar det. Synd på en annars intressant kurs.
Det var ett intressant kursinnehåll och jag har lärt mig mycket. Jag är glad över denna kurs eftersom den ger en mycket djupare förståelse för bedömning.

I den första delen fick vi mycket hjälp genom olika online seminarier, det tycker jag var jättebra. Det hjälpte att kunna diskutera med lärare och andra kurskamrater om innehållet. Speciellt eftersom man annars fick arbeta självständigt.

I andra delen har vi fått göra en terminsplanering, vilket känns jättebra. Eftesom vi snart är färdiga lärare och kan använda oss av den. Jag känner mig mer beredd inför vad som ska komma när jag väl är färdigexaminerad.

Delen i svenska.
Inger. Så bra och engagerad lärare!
Litteraturen, zoom-undervisning
Att vi under första delen (med inrikting på matematik) av kursen fick öva på bedömning och att vi hade uppföljningsseminarium om detta.
Nationella prov-uppgiften i den andra delen av kursen var bra.
Seminarierna, de var konkreta och givande

2. Vad skulle du föreslå för förbättringar?

Vad skulle du föreslå för förbättringar?
Kursen gavs ju under speciella omständigheter. Den första delen på kursen var tydligare och enklare att förstå än den andra delen. Ett förslag skulle kunna vara att ni inom del 1 och 2 pratar ihop er om hur kursen ska utformas, så att delarna blir mer liknande varandra. Då tänker jag på upplägget, vilket för mig blev rörigt. På del två hade vi tyvärr endast möten med lärare och sin arbetsgrupp. Jag hade behövt mer stöttning i form av seminarier som inte bara var förinspelade.

Till del 2 vill jag be dem att aldrig mer använda sig av veckobrev. Det var jättesvårt för mig och de jag pratat med att inte kunna planera något alls.
Grupparbete var svårt att utföra via zoom, kanske det momenten ska skippas om undervisning sker på distans.
-
Att bedömning skulle vara ett inslag genom hela kursen.
Inom språkdelen var det för det mesta självstudier och inga zoomseminarier. Skulle uppskatta nästa gång seminarierna då det ger studenterna möjligheten att bättre hänga med. Sedan fanns det en fråga i matte tentan som var lite oklar och frågade även de andra medstudenter och de var inte så förtjust i frågan och fann den oklar.
Att elevtexter och elevsvar blir uppdaterade då en del hade vi stött på tidigare i utbildningen.
Inga sidhänvisningar i tentan. Men framförallt varför har man en tenta på tid sådär? Det skapar ingenting bra.. varför inte en hemtenta som alla andra gör? Här har någon slags salstenta och hemtenta blandats ihop vilket inte blir bra och skapar ingenting annat än onödig stress och dålig kvalite på den skrivna tentan.
Lite mer framförhållning när det gäller veckoplaneringar. Detta kan ha att göra med den rådande situationer kring covid-19 vilket jag förstår. Men att få veckoplaneringen på fredagen innan gör det svårt att lägga upp arbetet för början av kommande vecka. Speciellt med grupparbete blandat med eget arbete och flera gruppmedlemmar som jobbar samtidigt. Då är det svårt att få ihop det och lägga upp en plan. del 2
Hela DEL2 skulle behöva ses om. Dels vad gäller litteratur, men också innehållet i de få föreläsningar som spelats in. Utöver detta skulle mer handledning i form av seminarier (zoominarier i detta fall) behövt ges. Vi har inte fått någon chans att bearbeta och fördjupa oss i innehållet, utan kursansvarig hänvisar till bristande ekonomi vilket enligt mig låter helt absurt när vi i normalt fall hade fått undervisning cirka 2-3 tillfällen om det hade varit på campus och inte som nu, på distans.

Dessutom ställer jag mig kritisk till huruvida DEL2 behandlat det som kursen säger sig behandla. Ingen läroplansteori har förekommit, utan två kapitel har lästs ur Wahlström (2015) som vi inte behandlat mer än så. Det främsta fokuset har legat på Jaquet & Danielssons (2018) bok som vi i en tidigare kurs redan arbetat med och skrivit en tenta om. Denna hemtentamen grundar sig likväl på den boken och upplägget liknar det som vi redan läst en kurs om och skrivit en tentamen på. Dessa följande nedanstående punkter är målen för DEL2 som jag under respektive punkt kommer redogöra för huruvida vi behandlat dessa. (Och i och med att vi inte behandlat alla, hur görs en rättvis bedömning då)? Missnöjd är nog bara förnamnet i detta fall.

* analysera styrdokument och läromedel utifrån kunskaper i läroplansteori och ämnesdidaktik (del 2 fokus språk)
- Detta har ej förekommit. Vi har varken analyserat styrdokument eller några läromedel. Endast betygsatt elevtexter från två nationella prov, men då inte utifrån läroplansteori eller ämnesdidaktik, utan från Nationella provets bedömningsmatris.

* diskutera undervisning och bedömning i de olika skolämnena och motivera val av innehåll och bedömningsformer utifrån ämnesdidaktiska kunskaper, forskning om bedömning samt styrdokument för grundskolan (del 2 fokus språk)
- Detta har förekommit för ÄMNET svenska, men inte olika skolämnen som det står att vi ska kunna diskutera utifrån. Vi har vidrört ämnet engelska, men vid ett tillfälle där de tryckt in en uppgift vi skulle skicka in. I de fall man gjort en ämnesövergripande terminsplanering må det händda att fler skolämnen inkluderats. Men annars inte.

* utifrån didaktisk forskning om bedömning diskutera, jämföra och värdera olika bedömningsformer samt deras konsekvenser för lärande (del 2 fokus språk)
- Vilka bedömningsformer, och när har vi fått värdera dessa? Vi har bedömt utifrån givna bedömningsmatriser (se planeringar för vecka 22). Vidare har vi i vår terminsplanering fått redogöra för en processinriktad bedömning (hur den går till, vilket vi fått läsa oss till själva), samt för en summativ bedömning.

* reflektera över kunskapssyn, kunskapsprogression och kunskapskvaliteter vid bedömning och betygssättning av elevers ämneskunskaper utifrån aktuell forskning och gällande styrdokument (del 2 fokus språk)
- Kunskapssyn behandlades i DEL1. DEL2 har vidrört detta i form av resultat- och kompetensmodellen samt olika filosofers syn på kunskap. Bedömning av kunskapskvaliteter har endast förekommit vid bedömning av elevtexter när vi arbetade med Nationella prov.

Kursen (DEL2) har varit under all kritik. Att tentamen sedan släpps samma dag som den ska in, och där krav på sidhänvisningar finns är även i detta fall under all kritik.
På del 1 (matematik) var det 2 grupper man skulle diskutera och utföra uppgifter med, sedan var det massa individuella uppgifter. Jag tycker man ska trappa ner på uppgifterna. Det var alldeles för många uppgifter att sitta och skriva varje dag när man samtidigt hade så mycket att läsa från kurslitteraturen. En grupp räcker, man skulle istället kunna diskutera vissa ämnen på zoominarierna (i vårt fall) än att sitta och kommentera varje ämne i diskussionsforum.
att hela del 2 fokus på språk görs om så att den 1) motsvarar de förväntade studieresultaten 2) får koll på vad vi gjort på isd sen tidigare så man slipper all upprepning och tradighet kring sånt vi redan borde kunna och istället faktiskt lär oss något utifrån de förväntade studieresultaten. Något man nu inte fått chansen att göra pgs av noll undervisnings/lärtillfällen med lärare eller grupp för delkurs 2 fokus på språk. För att inte tala om den korta lilla bit som var kopplad till Engelskan, den var 110% upprepning av sådant vi gjorde under våra 30 hp engelska där bedömning ingick.
Bättre examinationer (tid, tydligare frågor). Bättre upplägg och planering i delkurs två.
Om föreläsningar skall ske via dator föredrar jag direkta föreläsningar istället för inspelade. Även om lärare är tillgängliga på mail, upplever jag det bättre att kunna fråga under föreläsning.
Att svenskakursen följde Inger och Annas planering. Låt inte nästa grupp studenter få arbete så mycket själva. Ha ett live-intro, seminarium m.m.
Tydligare struktur i del 1, och gärna skicka ut tidigare tydliga instruktioner. Övergången mellan del 1 och del 2 hade varit tydligare och lättare om det fanns ett likadant upplägg som del 1. Blev rörigt och svårt med nytt upplägg.

På distans är det alltid till fördel att ha möten i större grupp ibland för att få höra andras frågor och också möta lite nya ansikten än i sitt SA-lag. Om distans sker igen kan det vara tänkvärt att ha mindre uppgifter som kräver mycket dialog eftersom det är jobbigt med det digitala i för många timmar i sträck.
Tänk om vad gäller tentamen. Det blev hetsigt med så lite tid. Det var väldigt otydligt vad gäller sidhänvisningar, instruktionerna var inte alls bra. Att man enligt apa anger sida vid citat är en regel men när ni började prata om att man ska sidhävisa vid respnemang också blev det rörigt. Allt jag diskuterar med grund i litteratur är väl resonemang. Jag sidhänvisade genomgående för att inte bli underkänd på grund av detta.
Var tydlig och konsekvent med det ni önskar av oss.
Del 2. Vi fick ingen/ nästan ingen undervisning eller stöttning.
Jag tycker examinationsformen i del 2 var orimlig då vi skrev minst 2000 ord inom loppet av 7h. Vi fick inte ens frågeställningarna inför tentan (del1, del2, del3) utskickade, istället nämndes dessa enbart i zoom lite luddigt vilket skapade förvirring. Att låta en sådan stor och avgörande tenta bestå av så lite tid är absurt
I del 2 behövs det givande seminarier och diskussioner kring de uppgifter vi ska göra. Samt ett större fokus på bedömning, som endast skede individuellt utan diskussion med större grupp och seminarieledare.
Tentamenstiden var på tok för kort för att skriva 2500 ord
Det är svårt att säga eftersom kursen blev på distans pga omständigheterna, men något som var synd var att del 2 inte hade något live seminarium. OJ vad jag saknade det. Istället fick vi typ 15 minuter med en lärare 3 gånger under hela kursen. Känslan var att de ansvariga hade checkat-ur pga. corona. Jag upplevde att de bara ville få kursen gjord och var inte alls behjälpliga. Det var synd och jag hoppas att om de gör denna kurs på distans i höst att de exempelvis håller sig till schemat som de tänkt för en icke-distans kurs men att seminarierna och föreläsningarna sker via Zoom. Vill de ha hjälp med detta så tycker jag att de ska rådfråga lärarna i del 1 av kursen för de skötte detta galant enligt mig!
Kurs del 2- snälla gör om tentadagen till en vanlig hemtenta. Jag ifrågasatte anledningarna till varför vi ska få en hemtenta-liknande examination som ska göras på en dag och det enda argumentet för är att det ska motverka fusk. Jag tror att de som väljer att fuska på en hemtenta kommer tyvärr att hitta ett sätt att fuska på tentan examinationsdagen också. Nackdelarna, enligt mig, överväger denna "fördel". Det känns olustigt att inte få visa sina kuskaper på ett rättvist sätt. Istället ska man stressa igenom en tenta på 2500 ord som ska ha sidhänvisningar när kursen behandlat flera hundra sidor litteratur. Snälla tänk om här.
Färre grupparbeten vid examinationsmoment, helt värdelöst eftersom vissa studenter inte bidragit alls.
Mer fokus på bedömning, mindre på lektionsplanering.
Fler zoom-träffar (seminarium, live) i SV.
Del kurs 2: skulle velat ha fler zoominarium och tid med lärarna. Fanns ingen tydlighet och väldigt dåligt planerat av lärarna. Se över tentamen som görs, den är inte anpassad att göras på några timmar, vad var syftet?

3. Vilka råd skulle du vilja ge framtida studenter på kursen?

Vilka råd skulle du vilja ge framtida studenter på kursen?
I språkkursen så skriv ner skidor till allt!! Gör rubriker ich skriv referenser samt sidor direkt. En ohuman tenta som är helt brutal!
Läs, ställ frågor, häng med tempot.
Häng med i läsningen.
Svårt att ge råd i dessa tider. Men sätt ner foten direkt och säg till direkt om ni inte tycker att lärarna gör tillräckligt. Det är trots allt er framtid som står på spel :)
Satsa på terminplaneringen!!
Börja läsa i tid
Läsa och göra egna anteckningar. Samtala om begrepp
Gör anteckningar med sidhänvisningar när du läser, det gör det mycket enklare sedan.
Läs kurslitteraturen, men även interagera med medstudenter och var till varandras stöd.
Försök läsa igenom det ni får att läsa och anteckna det ni tycker är viktigt. Samla allt från kurslitteraturen i ett dokument så du kan bläddra igenom den sen till tentan.
Försök föra mycket diskussioner i studiegruppen för att vända och vrida på begrepp och idéer.
Hitta bra studiekompisar, några som du arbetar bra med, tänk inte på att det ska vara din kompis bara. Tänk på att arbeta med några som gör dig till det bättre, och du dem.
Plugga mer än vanligt. Anteckna allt du läser
Ställ krav på dig själv och dina kursmedlemmar, få gruppuppgiften att fungera så kommer du även ha stöd inför tentan. del 2
Om det fortsätter vara online, försök ha framförhållning och fråga andra studenter om oklarheter.
Ta rygg på varandra och hjälps åt, anteckna sidor och citat och våga ställ frågor!
Träffa kompisar och plugga ihop, annars blir det för tråkigt:)
Läs i tid, sätt er in i det ni läser och fråga när det uppstår oklarheter.
Läs litteraturen.
Börja läsa tidigt! Det går fort och mycket att bearbeta, trots att du kanske läst någon text innan kommer du märka att du ser den med nya perspektiv med andra kurser och praktiker i ryggen.
Gör uppgifterna noga, var deltagande.

4. Övriga kommentarer

Övriga kommentarer
Bra med muntlig tentamen
Ganska olika intryck av delen i matematik och i svenska. Kanske var meningen, men kommer göra att studenterna upplever kursen rätt spridd och en kursutvärdering kan därför bli svårtolkad.
Jag tycker att det känns tråkigt att terminsplaneringen inte ger mer än ett godkänt betyg när man lagt ner flera veckor på det. Jag förstår att det är en hjälp inför tentan MEN jag tycker inte att det känns rimligt att det vi gör, tillsammans i en grupp under flera veckors tid inte ger något betyg, medan en tenta på 7 h där vi arbetar helt ensamma ska vara det avgörande. del 2
Som sagt, tentan var dåligt avvägd gällande tiden. Varför ens ha tentan på 7 timmar?
Besviken på delkurs 2, inte så jag vill arbeta som lärare. Lata lärare.
Tycker tentan barn orättvis i den svenska delen. Annars väldigt bra och intressant.
Bra kurs på distans under dessa tider. Toppen med snabba svar och lystrande lärare. Önskning hade varit mindre uppgifter i grupp, eftersom mycket digitala stunder tröttar ut och fokus hamnar på att bara göra i känslan av stress att hinna läsa också. Det muntliga som sker digitalt tar 10x längre tid att göra än IRL (OM det blir distans någon gång i framtiden igen, kan det vara en sak att ha med). Mycket zoom möten för att fånga upp studenter är bra eftersom man lätt blir vilse och frustrerad när man "lämnas" att försöka själv.
Jag har skrivit det förut men mycket hänsyn tas såklart till att kursen blev på distans pga Covid. I Del 1 skötte lärarna detta galant - det var bra kommunikation och vi kände att vi löste kursen tillsammans med dem!
I Del 2 var det tvärtom. Vi fick knappt återkoppling och det var mycket svårt att få svar när man hade frågor. Efter halva kursen fick vi veta att lärarna inte kollade sina meddelanden på Athena. Veckobreven var också under all kritik enligt mig. Jag förstår tanken med dem och när vi fick dem var de bra utformade. Problemet var att vi fick veta schema och vad som förväntades göras en vecka på helgen innan. Tanken var att vi skulle få veckobreven på fredagen (vilket hände en eller två gånger) men då fick vi den 17.35 fredag eftermiddag. Det hade uppskattats att få den lite mer i förväg så att man dels kan förbereda sig för veckan som kommer men också för att man kanske kunde börja med läsning och uppgifter som man vet att man behöver extra tid för. Jag är som sagt en ganska långsam läsare som hade uppskattat så mycket att få börja läsa de dagar där jag blivit klar med annat plugg tidigt. De sista veckorna av kursen fick vi veckobrevet lördag respektive söndag, vilket kändes så respektlös mot vår tid. Snälla tänk på att även om vi studenter planerar att lägga ner (minst) 8 timmar om dagen så vill flera av oss ändå vet vad det är som väntar oss.
Supernöjd med del 1
Supermissnöjd med del 2
Sluta med att ha tentamen på tid under en dag! Vi kan inte ge ett bra resultat, och ni (svenskakursen) får inte ett bra resultat! Ingen vinner på det. Trots att ni säger att det är för att förhindra fusk så ska inte alla bestraffas för det, inte sant? Står till och med i kurslitteraturen. Fuskare kommer alltid att fuska. Låt inte oss som inte fuskar bestraffas med ångest och stress!!!!!!
Del 2 fokus språk har verkligen varit under all kritik!
Riktigt bra fixat med distansutbildning med så kort varsel. Men hade föredragit att vara på SU.
Bra anpassat trots covid-19. Tror kursen är roligare på campus.
Väldigt synd att kursen blev på distans pga Corona, tror att det hade varit mer givande att ha seminarier på plats.

5. Helhetsintrycket

Överlag är jag nöjd med den här kursenAntal svar
1 Inte alls1 (3,8%)
24 (15,4%)
312 (46,2%)
48 (30,8%)
5 Helt1 (3,8%)
Vet ej0 (0,0%)
Summa26 (100,0%)
Kommentar
Den sista delen (med inriktning på svenska) handlade mer om att göra lektionsplaneringar än att diskutera och arbeta med bedömning. Vi har haft otroligt lite tid om bedömning inom utbildningen, vilket är märkligt då det är en viktig del, och det är då tråkigt att vi under fem veckor har gjort en terminsplanering och lektionsplaneringar när det kunde ha varit mer fokus på bedömning. Lektionsplaneringar med didaktiska val har vi redan arbetet med under nästan alla andra kurser i utbildningen.
Tentaupplägget är det som drar ner betyget för hela kursen, helt klart!
Det är den svenska delen som drar ner kursens innehåll. I matematiken fick vi dessutom mer kolls på olika bedömningar till skillnad från den svenska delen
Det är svårt att ge ett medel för att jag var mycket nöjd med upplägget av del 1, men inte alls med del 2. Även om jag verkligen uppskattade terminsplaneringen i del 2 så kände jag mig inte alls nöjd med det andra.
Hade jag fått ge ett intryck för respektive kurs hade DEL1 fått en 5 och DEL2 en 1.
Hade vi varit på SU=5
100% nöjd med mattedelen.
50% nöjd med svenskadelen
Del 2 som bidrar till dåligt helhetsintryck
Jag är så nöjd med del 1 då lärarna gjorde ett fantastiskt arbete för att ge oss förståelse i vår lärprocesser. Däremot var del 2 inte lika lärorik då det enbart fyllde oss studenter med stress.
5 för delkurs 1, 1 för delkurs 2
Lite fokus på bedömning under del 1 och mer fokus på lektions/terminalplaneringar. Trist då jag gärna haft mer om bedömning.
Med dessa tider så tycker jag det varit toppen kurs.
Jag är så nöjd med del 1. fokus matematik! Den var rakt igenom så bra, är så nöjd. Men det är del 2 som drar ner betyget eftersom utvärderingen gäller de båda delarna.

6. Studentens insats

Jag är nöjd med min egen insats

Jag är nöjd med min egen insatsAntal svar
1 Inte alls0 (0,0%)
21 (3,8%)
36 (23,1%)
410 (38,5%)
5 Helt9 (34,6%)
Vet ej0 (0,0%)
Summa26 (100,0%)

Jag har tagit ansvar för mitt eget lärande

Jag har tagit ansvar för mitt eget lärandeAntal svar
1 Inte alls0 (0,0%)
20 (0,0%)
36 (23,1%)
47 (26,9%)
5 Helt13 (50,0%)
Vet ej0 (0,0%)
Summa26 (100,0%)
Kommentar om din insats
Otroligt bra i matematiken att vi fick välja grupper, skulle helst vilja att det var dessa grupper man fick arbeta med under hela kursen. För för en gångs skull fick jag välja de personer som vill nå samma mål som mig. Som kämpar för ett A och läser det man ska läsa.
Upplever det som svårt att avgöra när man har lämnats i princip helt själv i studierna. Dessutom har de uppgifter man gjort under del 2 knappt blivit besvarade.
Ovanlig vår, saknar att kunna träffas.
Har även haft tur med bra arbetslag där vi stöttat och hjälpt varandra.
Jag är stolt över min insats men hade velat diskutera mer.
Kunde presterat bättre och vara mer strukturerad i mina studier.
Jag har gjort så mycket jag kunnat på egen hand, men hade behövt mer tillfällen att få praktisera litteraturen i dialog med lärare på olika sätt exempelvis föreläsning och mindre seminarium.
I och med distansundervisningen var det en förutsättning för att klara kursen (åtminstone del 2) att jag till fullo tog ansvar för mitt lärande.
I och med att kursen getts på distans har det egna ansvaret varit betydligt viktigare och mer krävande än vad det hade varit om kursen getts på campus. Jag är helnöjd med min insats.
I den mån det går.. blir nästan mer än 40 timmars veckor,, så mycket lösning och olika grupparbeten som knappt fungerar pga zoom osv
Kursen är på avancerad nivå, vilket märks eftersom jag har behövt plugga mer än vanligt (kan ju dessutom bero på distansen iofs).

7. Arbetsbelastning

Ange hur många timmar i genomsnitt per vecka som du totalt lagt ner på kursen, inklusive självstudier och schemabunden tid.Antal svar
<51 (3,8%)
5-151 (3,8%)
16-252 (7,7%)
26-357 (26,9%)
36-459 (34,6%)
46-554 (15,4%)
>552 (7,7%)
Summa26 (100,0%)
Kommentar
Något olika i matematik- och svenska.
Var mycket mer studier än tidigare kopplat då till grupparbeten.
Större arbetsbelastning på del 2. Där självstudierna har hopat sig på hög.
Pandemin har påverkat hur mkt jag har kunnat plugga (saknat tid pga barn hemma)
Mycket egen läsning, mycket grupparbeten och individuella uppgifter. Detta har varit otroligt tidskrävande och när kursen är slut kommer jag vara alldeles matt i huvudet.
Mycket litteratur att ta till sig, som i kombination med grupparbeten tagit mycket tid pga distansen. Annars tror jag inte det blivit så många timmar om det varit annorlunda.
Att skedde i lagom takt. Att sitta i
På seminarium och sedan grupparbete i 4-5 timmar i streck utan riktiga pauser tog så mycket mer energi digitalt än irl.
MYCKET läsning. Eftersom jag är en relativt långsam läsare som gärna antecknar medan jag läser så satt jag extremt många timmar.
Del 2

8. Tydliga mål

Det var tydligt för mig vad jag förväntades lära mig

Det var tydligt för mig vad jag förväntades lära migAntal svar
1 Inte alls0 (0,0%)
23 (11,5%)
310 (38,5%)
47 (26,9%)
5 Helt5 (19,2%)
Vet ej/
Ej relevant
1 (3,8%)
Summa26 (100,0%)

Jag har upplevt att kursens innehåll och undervisningsformer varit relevanta för de förväntade studieresultaten

Jag har upplevt att kursens innehåll och undervisningsformer varit relevanta för de förväntade studieresultatenAntal svar
1 Inte alls0 (0,0%)
23 (11,5%)
38 (30,8%)
48 (30,8%)
5 Helt5 (19,2%)
Vet ej/
Ej relevant
2 (7,7%)
Summa26 (100,0%)

Examinationen testade hur väl jag uppfyllt de förväntade studieresultaten

Examinationen testade hur väl jag uppfyllt de förväntade studieresultatenAntal svar
1 Inte alls3 (11,5%)
25 (19,2%)
38 (30,8%)
47 (26,9%)
5 Helt2 (7,7%)
Vet ej/
Ej relevant
1 (3,8%)
Summa26 (100,0%)

Kursen motsvarade mina förväntningar

Kursen motsvarade mina förväntningarAntal svar
1 Inte alls2 (7,7%)
25 (19,2%)
310 (38,5%)
45 (19,2%)
5 Helt1 (3,8%)
Vet ej/
Ej relevant
3 (11,5%)
Summa26 (100,0%)

Jag tror att jag kommer att ha nytta av det jag lärt mig efter utbildningen

Jag tror att jag kommer att ha nytta av det jag lärt mig efter utbildningenAntal svar
1 Inte alls1 (4,0%)
21 (4,0%)
38 (32,0%)
45 (20,0%)
5 Helt8 (32,0%)
Vet ej/
Ej relevant
2 (8,0%)
Summa25 (100,0%)
Kommentar om målen
Återigen:
del 1. skulle få femmor på allt.
del 2. skulle få 1 or på allt.
Examination delkurs 2 var under all kritik. Man får genomföra den under stress, inte bra för studenternas hälsa. Skapade extremt mycket stress och ångest. Att det inte finns någon kompletteringsmöjlighet gör det ännu värre!
När det kommer till bedömning så lärde jag mig en hel del i matematiken. Lite i svenskan, men kunde ha fått öva mer på det.
Jag anser absolut inte att jag kommer få möjlighet att visa mina kunskaper med det upplägg som är tänkt för hemtentamen. Total orimlig tidsaspekt i förhållande till tenta. Har endast skapat stress under hela kursens gång. del 2
Bättre koppling till målen i examinationen i svenska än i matematik.
Riktigt rolig kurs.
Det går inte att svara rättvist på dessa frågor. Som sagt, hade detta enbart gällt för DEL1 hade det fått full pott, men DEL2 drar ner omdömet.
Inte alltid tydligt vad som förväntades.

9. God undervisning

Jag anser att kursens förkunskapskrav var tillräckliga för att följa kursen

Jag anser att kursens förkunskapskrav var tillräckliga för att följa kursenAntal svar
1 Inte alls0 (0,0%)
21 (3,8%)
31 (3,8%)
411 (42,3%)
5 Helt11 (42,3%)
Vet ej/
Ej relevant
2 (7,7%)
Summa26 (100,0%)

Jag upplever att kursen var väl strukturerad 

Jag upplever att kursen var väl strukturerad Antal svar
1 Inte alls2 (7,7%)
23 (11,5%)
312 (46,2%)
46 (23,1%)
5 Helt2 (7,7%)
Vet ej/
Ej relevant
1 (3,8%)
Summa26 (100,0%)

Jag anser att lärarna har hjälpt mig att nå de förväntade
studieresultaten

Jag anser att lärarna har hjälpt mig att nå de förväntade
studieresultaten
Antal svar
1 Inte alls3 (11,5%)
26 (23,1%)
38 (30,8%)
46 (23,1%)
5 Helt1 (3,8%)
Vet ej/
Ej relevant
2 (7,7%)
Summa26 (100,0%)

Jag kunde förstå det som undervisades

Jag kunde förstå det som undervisadesAntal svar
1 Inte alls0 (0,0%)
22 (7,7%)
36 (23,1%)
411 (42,3%)
5 Helt6 (23,1%)
Vet ej/
Ej relevant
1 (3,8%)
Summa26 (100,0%)

Jag har fått konstruktiv kritik på mina prestationer

Jag har fått konstruktiv kritik på mina prestationerAntal svar
1 Inte alls6 (23,1%)
21 (3,8%)
35 (19,2%)
46 (23,1%)
5 Helt6 (23,1%)
Vet ej/
Ej relevant
2 (7,7%)
Summa26 (100,0%)

Jag har uppmuntrats att reflektera över mitt lärande under kursen

Jag har uppmuntrats att reflektera över mitt lärande under kursenAntal svar
1 Inte alls5 (19,2%)
22 (7,7%)
36 (23,1%)
49 (34,6%)
5 Helt2 (7,7%)
Vet ej/
Ej relevant
2 (7,7%)
Summa26 (100,0%)

Kursmaterialet har hjälpt mig i mitt arbete att nå de förväntade studieresultaten (litteratur, e-resurser m.m.)

Kursmaterialet har hjälpt mig i mitt arbete att nå de förväntade studieresultaten (litteratur, e-resurser m.m.)Antal svar
1 Inte alls0 (0,0%)
25 (19,2%)
38 (30,8%)
46 (23,1%)
5 Helt7 (26,9%)
Vet ej/
Ej relevant
0 (0,0%)
Summa26 (100,0%)
Kommentar om undervisningen
Framförallt del 2 som bidrar till missnöjet
Se tidigare kommentarer
Wahlström och läroplansteori behöver konkretiseras och diskuteras i samtal med lärare och andra studenter.
Återigen svårt eftersom det skiljde sig så mellan del 1 och 2 gällande struktur. Del 1 = bra!! Del 2= inte alls bra.
Återigen delkurs 1 är den bästa kursen på hela grundlärarprogrammet. Dock fanns det ingen rödtråd mellan kurserna.
Svår ibland. Fick göra många små uppgifter under del 1 där fokus var mer på att få dem gjorda än att faktiskt lära sig något.
Bättre feedback på del 2 på de uppgifter vi hade där. Dock var grupparbetet med terminsplaneringen onödig då kopplingen till kursen var luddig.
Mycket feedback och reflektion i svenskan, till skillnad från matematiken. Jag förstår dock att det var svårare för lärarna i matematiken att lägga om allt, eftersom de hade så kort tid när vi gick över till distans. Kurslitteraturen i svenska var väldigt bra och användbar inför framtiden.
Det var efter vi frågade om litteratur rörande flerspråkiga elever som denna lades upp på athena. Känslan var mer "här har ni så att ni kan referera till något" än att det underströks hur viktigt det är med stöttning för flerspråkiga elever. del 2
Det går inte att svara rättvist på dessa frågor. Som sagt, hade detta enbart gällt för DEL1 hade det fått full pott, men DEL2 drar ner omdömet.

10. Administration och studiemiljö

Jag upplever att kursen var väl organiserad

Jag upplever att kursen var väl organiseradAntal svar
1 Inte alls1 (3,8%)
26 (23,1%)
37 (26,9%)
45 (19,2%)
5 Helt4 (15,4%)
Vet ej/
Ej relevant
3 (11,5%)
Summa26 (100,0%)

Jag har kunnat hitta den information jag tyckt mig behöva innan och under kursen

Jag har kunnat hitta den information jag tyckt mig behöva innan och under kursenAntal svar
1 Inte alls1 (3,8%)
25 (19,2%)
39 (34,6%)
45 (19,2%)
5 Helt4 (15,4%)
Vet ej/
Ej relevant
2 (7,7%)
Summa26 (100,0%)

Jag kunde få stöd när jag behövde det

Jag kunde få stöd när jag behövde detAntal svar
1 Inte alls0 (0,0%)
26 (23,1%)
39 (34,6%)
44 (15,4%)
5 Helt3 (11,5%)
Vet ej/
Ej relevant
4 (15,4%)
Summa26 (100,0%)
Kommentar om administration och studiemiljö
Har varit svårt att navigera bland all litteratur då den inte funnits samlad i ett enskilt dokument. Man får själv försöka minnas under vilken vecka något skulle läsas och sedan försöka hitta den text man söker. Del 2
Fungerande.
Återigen svårt eftersom det skiljde sig så mellan del 1 och 2 gällande struktur. Del 1 = bra!! Del 2= inte alls bra.
För delkurs 1 var allt tydligt och man fick den hjälp man behövde. Lärarna var kompetenta nog att besvara alla frågor man hade om kursen.
Det går inte att svara rättvist på dessa frågor. Som sagt, hade detta enbart gällt för DEL1 hade det fått full pott, men DEL2 drar ner omdömet.
Athena är rörig
Svårt att få tag i lärarna under den svenska delen om man undrade något.
Förstår att det varit en stor omställning för er när kursen blev distans.
Se tidigare kommentarer
Jag fick otroligt mycket stöd av lärarna del 1 men del 2 var det mer krävande då vi enbart arbetade i konstruerade grupper gjorda av lärarna och inte fick byta tankeställning med andra elever. Dessutom var det frustrerande att titta på färdiga föreläsningar

11. Distansundervisningen på del 1 har fungerat som en Campus förlagd undervisning?

Distansundervisningen på del 1 har fungerat som en Campus förlagd undervisning?Antal svar
Stämmer mycket bra11 (42,3%)
Stämmer bra8 (30,8%)
Stämmer3 (11,5%)
Stämmer något2 (7,7%)
Stämmer inte alls2 (7,7%)
Summa26 (100,0%)

12. Vad har fungerat bra med distansundervisningen på del 1?

Vad har fungerat bra med distansundervisningen på del 1?
Del 1 var helt fantastisk och jag har nog aldrig lärt mig så mycket under en kurs. Det var över mina förväntningar
Trevliga och engagerade lärare som peppar oss.
ALLT har funkat bra.
Inget krångel med zoom, de höll föreläsningarna korta och detaljerade.
-
Det mesta tycker jag
Lärarna har varit engagerade och gjort sitt bästa.
De har gjort ett gediget arbete med att digitalisera kursen. Det har fungerat bra bortsett från att läroplansteorin skulle behövt få lite mer utrymme i undervisningen (pga. svårt innehåll att sätta sig in i mestadels på egen hand).

Tydligt vad vi skulle göra inför, under och efter våra zoominarier. Tydligt var vi hittade aktuella artiklar och dylik information. Mycket bra.
Det var bra att det var seminarier på Zoom
Lärarna var duktiga med Zoom och planeringen av kursen kändes bra trots omständigheterna! Bra upplagt, enkelt att följa på Athena. Bra uppgifter speciellt de som handlade om bedömning.
Minns ej riktigt då jag nu är helt insatt i del 2. Men när jag tänker tillbaka på del 1 vill jag ändå säga lärarna och strukturen. Kvicka och lösningsorienterade lärare med ett upplägg som var lätt att följa.
Seminarier och föreläsningar
Lagom med uppgifter.
Tydliga strukturer och förväntningar.
Lätt att hitta material etc.
Zoomseminerierna och uppgifterna som fanns
Det har varit bra information och det har varit zoominarium så vi har kunnat ställa frågor och diskuterat kurslitteraturen och uppgifterna.
Kommunikation - alla försökte få det att funka - bra med strukturerade Zoominarier!
Lärarna
Att man själv fick skapa grupper, det underlättade arbetet något enormt, att det fortfarande var flera zoominarier i veckan och att lärarna på kursen var genuint intresserade av att vi skulle lära oss. Deras engagemang smittade av sig och man lärde sig lika stora delar av att se till hur de undervisade som man lärde sig av själva ämnesinnehållet.
Den nära kontakten med lärare och studenter.
Det var också bra att Anna och Inger var så tillmötesgående i det här läget. Blev man sjuk så kunde man höra av sig. Det kändes tryggt
Allt
Seminarier och föreläsningar
Bra kommunikation från lärarna. Tydliga instruktioner vecka för vecka, dag för dag. Lärarna var bra på att besvara frågor, ställde extra möten för enbart frågor, svarade snabbt och utförligt på Mail. Tack!

13. Vad behöver utvecklas om kursen ska gå på distans nästa termin?

Vad behöver utvecklas om kursen ska gå på distans nästa termin?
Kanske diskussionsfrågor om studiegruppen inte är så aktiv i diskussioner.
Mer feedback på uppgifter, inte bara genomgång.
Tentan var alldeles för komplicerad! Frågorna behöver utvecklas och vara tydligare!
Svårt, gruppredovisningen skulle kanske kunnas göra live på zoom?
Vet inget specifikt just nu, jag tyckte kursen var bra.
Inte mycket!
Att studenterna få välja grupper och sedan bara arbete i dessa. Blev lite mycket med två grupper. Men underbart att få välja just för att äntligen få arbete med studenter som har samma mål.
DEL1, fortsätt som ni gör. Det var väldigt bra!
Ta bort många ”små” övningar/uppgifter. Det kändes mycket som att släcka bränder för att hinna med alla och ändå hinna läsa inför nästa zoom.
Tydligare veckobrev så en inte missar allt. Planeringen var rörig och det var jobbigt att enbart få en vecka i taget för det blev ingen struktur för en som student.
Jag tycker att varje seminarium ska ha en mapp med rätt innehåll. Med det menar jag att seminarium 1:s mapp ska innehålla de uppgifter som tillhör den. Nu blev det rörigt och man behövde leta reda på allt material.
Form av examination med mer konkreta frågor.
Har inget tips att ge, jag upplevde kursen fungerande nu. Möjligtvis hemtentamen där fråga 2 inte kändes relevant till den litteratur vi läst.
Samma struktur på del 2 som del 1. Det blev jobbigare med två helt olika upplägg. Samtala mer om litteraturen i föreläsningarna.

Allt tar 10x längre tid att göra på distans när man är själv. Kanske mindre litteratur och djup dyka i några istället.
Ingenting!
Struktur
Tycker den till stor del kan fortsätta som den var. Det som skulle kunna utvecklas var de seminarierna som handlade om läromedelsanalys.
Lärarna på del 2 behöver nog ta lärdom från lärarna från del 1.
Behövs mindre uppgifter, för mycket småuppgifter
Tydliga instruktioner på vad varje uppgift går ut på
Inte så många uppgifter, man hinner knappt läsa kurslitteraturen som är så bra och var till störst hjälp inför min tentamen. Jag lärde mig mer av att få tid och läsa och diskutera uppgifter med en grupp än att sitta i diskussionsforum om dagarna.
Färre småuppgifter som ger onödig stress, hellre större gruppuppgifter
Fortsätt såhär!

14. Övriga kommentarer om distansundervisningen på del 1

Övriga kommentarer om distansundervisningen på del 1
Allt var tydligt och välstrukturerat med tanke på den korta tid som ni hade.
Bara hatten av, så proffsigt skött!
Bra kommunikation med lärare, och snabba svar, som del 2.
Bra lärare med bta och tydlig kommunikation. Det är a och o, tack!
Nej
Bra
-
Grymt bra!
Bra engagerade lärare som gjorde sitt bästa.
Jätte bra och givande kurs
MND har alltid alltid alltid bättre struktur och upplägg på sina kurser. Det finns inga institutioner som kan mäta sig med MND på hela utbildningen.
Stora seminarium på zoom funkar inte, bättre med mindre grupper/break out rooms

15. Distansundervisningen på del 2 har fungerat som en Campus förlagd undervisning?

Distansundervisningen på del 2 har fungerat som en Campus förlagd undervisning?
Det tror jag.
Nej
Relevant litteratur.
Absolut inte
Nej
Nej, jag tycker det var synd att det inte var seminarier på zoom.
Nej, inte alls.
Nej
Jag hamnade i en seminariegrupp där alla gruppmedlemmar tog ansvar och arbetade flitigt, utan detta hade jag sagt nej. Det hade varit så mycket bättre om vi haft möjlighet att diskutera under seminarier.
Stämmer!
Ja.
Nej
Nej!
Nej, det har den inte.
Nej, det har inte varit några lärande seminarium, inga värdefulla återkopplingar på uppgifterna vi producerat och lämnat in i grupp.Inga träffar i helgrupp där man kunnat diskutera innehållet och läsningen i kursen. Allt har hänvisats till att maila frågor till kursläraren eller komma ihåg att ställa frågor vid korta 20 min avstämningar med studiegruppen i form av IRE mönster och inte alls den A-miljö man i kursen ska lära sig att eftersträva i undervisningen.
1 låta oss elever byta grupper i zoom då och då för att få samtala och diskutera litteraturen med andra.
2 skulle vara skönt med varierade föreläsningar. Ibland kan det vara skönt med inspelade föreläsningar däremot kan man behöva samtala om det som sägs för att skapa mening.
3 tentan var orättvis. Vi fick inte tillräckligt med information om dom tre delarna. Det nämndes lite luddigt under seminariet vilket inte var tillräckligt för att få en helhetsbild av strukturen. Dessutom kan det lätt leda till kvantitet istället för kvalitet av att sätta ett minimum på så många ord.
Njaa.. det var ett stort grupparbete som var svårt att genomföra, hade varit bättre att göra ett mindre arbete alt dela ut olika uppgifter till varje individ att redovisa om.

Att kräva sidhänvisning från så mycket olika litteratur tycker jag var helt orimligt. Dessutom under samma tid som föregående grupp sol inte behövde ha sidhänvisningar. Det begränsar ens skrivande och tar tid att leta upp..
Nja
Ja
Inte alls. Under all kritik.
Nej! Väldigt rörigt.
Nej, var för det mesta att vi studenter fick läsa in och göra saker själva utan att ha någon seminarium som såg till att vi hängde med.

16. Vad har fungerat bra med distansundervisningen på del 2?

Vad har fungerat bra med distansundervisningen på del 2?
Bra fördelning av uppgifter, bra med feedback
Fördel att inte ha zoom, utan att det var förinspelade seminarium. Då kunde en styra mer över sin Egen tid. Bra feedback (av Ewa) på uppgifterna.
Det mesta.
Jag tror ändå att jag lärt mig det jag ska. Dock har vi inte skrivit tentamen ännu.
Bra att få ett veckobrev men för mig personligen hade det varit skönare att få se allt i planeringen på en gång. Lättare att planera sin läsning så. Dessutom inspelade seminarier, svårt att hänga med, hade varit bättre med live där man sedan kan ställa frågor osv.
Inget
Inget
Tycker inget har fungerat bra
Inte mycket.
Grupparbetet enkom tackvare studiekamraterna i gruppen.
Min SA grupp
En grupp där man gör uppgifterna tillsammans och diskuterar har fungerat bra för inlärningen. Man lär sig mycket av varandra! Lärarna fanns tillgängliga en gång i veckan På zoom där man kunde ställa frågor
Inlämningarna med relevant feedback.
Möten på Zoom för frågestund.
Planering och tydlighet.
All eloge till oss studenter!
Terminsplaneringen
Terminsplaneringen var lärorik men examinationen var orättvis.
Inte mycket... Lektionsplaneringarna var bra och kommer att kunna användas i framtiden.
Gav möjlighet till mycket grupparbete än tidigare.
Lärarna har försökt göra allt tydligt och gett oss mindre uppgifter
All litteratur och alla uppgifter har funnits på Athena. Tydligt med veckobrev.

17. Vad behöver utvecklas om kursen ska gå på distans nästa termin?

Vad behöver utvecklas om kursen ska gå på distans nästa termin?
Jag antar att det hade varit några seminarium på universitetet om det inte hade varit distansundervisning. Nu har det till 90 % varit självstudier, inget gemensamt seminarium utan bara korta gruppträffar och kort återkoppling på inlämnade uppgifter. Så detta behöver utvecklas.
Allt, det behöver finnas undervisning. Att man i helgrupp återkopplar på uppgifter som ska lämnas in, att föreläsningarna följs upp med seminarium där man kan diskutera föreläsningar och litteratur. Jag hoppas och tror att kursen om den varit campusförlagd hade haft de lärande inslag den helt och hållet saknade nu.
Tydliga instruktioner och förväntningar.

Tentan var inte rimlig på 7 timmar. Blev stressigt och inte alls kul att göra. Svår att förberedda sig till innan!

Mycket grupparbete- tar 10x mer att genomföra. Mer i större sammanhang och gärna i olika grupper.
Tydligare planering, syfte och innehåll vad gäller allt.. Lägg ut planeringen i god tid så att man harmöjlighet att Planera sin studietid själv! Se över examinationen den är inte relevant.
Det behövs zoomseminarier nästa gång.
Det var skönt att det inte var några zoom möten, man fick mer tid till att sitta med gruppen och plugga själv. Däremot hade man velat ha minst 1 zoom där en lärare kan göra föreläsningen muntlig istället då vissa var för långa att titta på och man gjorde annat istället... det var ingen diskussion där utan bara prat i 70 non stop. En annan sak, jag tycker att tentamen ska vara en hemtentamen i ca 2-4 dagar istället för några timmar. Den kräver mer än vad man hinner!
Se fråga 2.
Föreläsningar och seminarier är bättre live istället för förinspelat.
Mer undervisning på zoom och inte inspelade ”föreläsningar”
Färre grupparbeten, eller att studenterna får välja vilka de ska vara i grupp med.
Fler diskussionsseminarier helt klart. Blanda grupper i olika diskussionsdelar för att få in ännu fler perspektiv.
Mindre grupparbete, inga sidhänvisningar alt ge en hemtenta med några dagars skrivande. Ge planeringen direkt istället för vecka till vecka. Live seminarier mer än inspelat material.
Fler live zoom- undervisning
Försök att strukturera upp mer. Planera in seminarier online, inte bara förinspelade. Snälla, använd inte veckorbrev. Om man, som jag gör, jobbar vid sidan av studierna för att få ekonomin att gå runt, behövs ett schema minst för en månad framåt. Det blir extra slitigt i tider som dessa.
Tentamen kanske kan göras om till en hemtentamen som kan skrivas under längre tid
Allt
Gör som Anna och Inger! Lägg om kursen på distans betyder inte att vi ska läsa på distans och aldrig få ha en helklassdiskussion.
Den behöver ha större fokus på bedömning. Vi hade en oengagerad lärare som aldrig gav oss återkoppling på våra frågor (3 tillfällen!) vilket kändes surt då man inte har någon att vända sig till när det är på distans. Tentan var onödigt tidspressad. Det fanns inte en chans att man kunde lämna in tentan och känna sig nöjd. Vad är meningen med tidsbegränsningen? Ironiskt att kurslitteraturen motsäger tidspress och ångest och så ska man bli bedömd på det här sättet...genomtänkt?

Fler seminarium med mindre break out rooms för att diskutera begrepp/bedömning (del 2)
Se alla ovan kommentarer.
Nya Uppdaterade elevtexter,

18. Övriga kommentarer om distansundervisningen på del 2

Övriga kommentarer om distansundervisningen på del 2
Besviken
Jag förstår att det är en stor omställning att digitalisera kursen, men utifrån våra önskemål och vår feedback kan det bara bli bättre. Lycka till!
Ta hjälp av MND och ta efter hur de planerar och formar strukturen för undervisning. BYT upplägg för hemtentamen som verkligen är under ALL kritik. Det finns absolut ingen rimlig förklaring eller relevans att ha en hemtentamen på tid, eller att använda APA som referenssystem men även sidhänvisa som absolut inte ingår i systemet. Den här hemtentamen har verkligen legat som en stor stressfaktor under hela del 2 och det enda vi fått som svar för varför den ska göras på detta sätt är att det ska minimera fusk. Men jag antar att de studenter som fuskar kommer hitta ett annat sätt att göra det på och at det är vi studenter som vill göra ett bra arbete som förlorar på detta.
Intressant men otroligt tidskrävande, mer än vad man normalt borde haft..
Bra kommunikation med lärare, och snabba svar, som del 1.
Se alla ovan kommentarer.
Bra med små gruppmöten i zoom för uppgiften och andra frågor.
Under all kritik, innehållet svarar inte heller mot de förväntade studieresultaten på ett tydligt sätt. Mycket var upprepning från tidigare kurser vilket man inte verkade ha koll på, det hade varit mer värdefullt att verkligen tala om läroplansteori & betyg och bedömning istället för att endast hålla på med en terminsplanering som jag antar ska syfta till ämnesdidaktiken...
Kursen behöver likvärdiga lärare så att alla får samma undervisning. Väldigt rörigt upplägg på Athena och planeringen överhuvudtaget.
Terminsplaneringen skulle jag vilja ha mer feedback på.

19. Jag anser att examinationerna i del 1 har varit relevanta.

Jag anser att examinationerna i del 1 har varit relevanta.Antal svar
Stämmer mycket bra.9 (34,6%)
Stämmer bra.9 (34,6%)
Stämmer.4 (15,4%)
Stämmer något.3 (11,5%)
Stämmer inte alls.1 (3,8%)
Summa26 (100,0%)

20. Jag anser att examinationerna i del 2 har varit relevanta.

Jag anser att examinationerna i del 2 har varit relevanta.Antal svar
Stämmer mycket bra.4 (15,4%)
Stämmer bra.3 (11,5%)
Stämmer.8 (30,8%)
Stämmer något.7 (26,9%)
Stämmer inte alls.4 (15,4%)
Summa26 (100,0%)

21. Jag bedömer att jag i genomsnitt per vecka lagt ner följande antal timmar på studierna i del 1.

Jag bedömer att jag i genomsnitt per vecka lagt ner följande antal timmar på studierna i del 1.Antal svar
<51 (3,8%)
5-152 (7,7%)
16-251 (3,8%)
26-356 (23,1%)
36-4512 (46,2%)
46-554 (15,4%)
>550 (0,0%)
Summa26 (100,0%)

22. Jag bedömer att jag i genomsnitt per vecka lagt ner följande antal timmar på studierna i del 2.

Jag bedömer att jag i genomsnitt per vecka lagt ner följande antal timmar på studierna i del 2.Antal svar
<51 (4,0%)
5-151 (4,0%)
16-252 (8,0%)
26-359 (36,0%)
36-458 (32,0%)
46-552 (8,0%)
>552 (8,0%)
Summa25 (100,0%)

23. Jag tror att jag kommer att ha nytta av det jag har lärt mig efter utbildningen.

Jag tror att jag kommer att ha nytta av det jag har lärt mig efter utbildningen.Antal svar
Stämmer mycket bra.9 (37,5%)
Stämmer bra.7 (29,2%)
Stämmer.7 (29,2%)
Stämmer något.1 (4,2%)
Stämmer inte alls.0 (0,0%)
Summa24 (100,0%)
Kommentar
Hade önskat mig mer av kursen. Upplever inte att den knyter ihop säcken. Alldeles för lite fokus på bedömning i delkurs 2. Samt för stort fokus på läroplanshistoria (och för abstrakt att lära sig på distans) i båda kurser.
Det jag lärt mig under del 1 känns värdefull och kunskaperna i och om läroplansteorin bildar en bra grund att stå på som färdig lärare sen.

24. Likabehandling: Upplever du att du eller någon av dina studiekamrater har behandlats/bemötts respektlöst eller har diskriminerats på något annat sätt?

Likabehandling: Upplever du att du eller någon av dina studiekamrater har behandlats/bemötts respektlöst eller har diskriminerats på något annat sätt?
Nej.
Nej
Nej
Nej, respektfullt bemötande. Mycket förståelse från allas håll både från SU och bland studenterna.
Nej
Nej
Nej
Nej inte mer än att tidigare grupp i del 1 fått använda sig av tidigare litteratur från andra kurser och slapp ha sidhänvisningar i hemtentan. Det begränsade mig och drog ner mig totalt. Blir ingen bra kvalite med en sådan stressad tenta. Frågorna var alldeles för maffiga för en tidspressad tenta. Flera frågor i en och samma fråga vilket var väldigt rörigt.
Nej
Ej.
Nej
Nej.
Med den fult inskannade litteratur som varit så har såväl dyslexi-studenter som studenter med nedsatt syn drabbats. Mycket har inte funnits tillgängligt på legimus vilket jag anser vara ett problem samt att läsligheten i vissa dokument varit riktigt dålig. Det är något att tänka och reflektera över framöver.
Nej

25. Hur mycket tycker du att du har bidragit till andra studenters lärande?

Hur mycket tycker du att du har bidragit till andra studenters lärande?Antal svar
Väldigt mycket6 (25,0%)
Mycket14 (58,3%)
Varken mycket eller lite4 (16,7%)
Lite0 (0,0%)
Väldigt lite0 (0,0%)
Summa24 (100,0%)