Kursvärdering UM7014/UM8030 HT20
Antal respondenter: 18
Antal svar: 12
Svarsfrekvens: 66,67 %
1. Vad var bäst med kursen?
Vad var bäst med kursen? |
---|
att alla skulle bidra med kommentarer efter läsning |
Kanske att man fick testa på analysmetoder men det var en för dålig uppgift för att man få lära sig något vettigt. |
Ingen aning den var flummig |
Bra med kontinuitet, alltså att man skulle lämna in en reflektion om arbete, sedan analys av resultatet och till sist inlämningsuppgiften. |
Det var roligt med samarbetet med Hong Kong , att få ta del av deras syn på samtsalsmönster och kunna göra jämförelser mellan vår undervisning |
Kul att man faktiskt får reflektera över praktiken. Analysera undervisning för att se vad som händer vilket man kan ha stor användning för i framtiden! |
Inget. Jag lärde mig ingenting nytt. |
Jag tyckte om forumdiskussionerna i athena. Det tvingade mig att faktiskt reflektera aktivt kring min läsning. |
Hela upplägget med läsning, forum-diskussion och examinationsuppgiften. |
Att göra ett besök i skolan + analys |
2. Vad skulle du föreslå för förbättringar?
Vad skulle du föreslå för förbättringar? |
---|
Seminarier istället för logginlägg. Hade varit bra om man fått rätsida på artiklarna genom att diskutera texten med andra då texterna var långa och komplicerade. Kanske att man hade kunnat dela upp artiklarna inom grupper. |
Känns som det varit lite överväldigande mycket att läsa |
Jag hade gärna, istället för att bara läsa och skriva artiklar, gärna haft mer samtal I seminariegrupper. Att begränsa sig till 300 ord i forundisskussionerna var lite svårt, det var så mycket som man läste och lite utrymme att lyfta allt. Kanske även att man saknat föreläsningar. |
- Att erbjuda kursare att skriva arbetet tillsammans.
- Att ha något diskussionseminarium för att kunna prata med varandra, det är inte alltid lika lätt i text. - Lite tydligare uppgiftsformulering |
Inget. |
Ny kursansvarig! |
Otroligt otydliga instruktioner inför individuella skrivuppgiften vilket gjorde det både tråkigt och svårt. Känns som om den som la upp instruktionerna inte ens hade läst igenom dem innan hen la upp dem eftersom dom va otydliga och innehöll många stavfel |
Hela kursen måste göras om, helt meningslös kurs |
Det hade varit trevligt och givande med ett seminarium i veckan där vi diskuterade litteraturen. |
Det var knappt någon info innan om uppgiften. Lämna in en planering (om vad..) lämna in en studie.. jag hade önskat tydligare info, speciellt när det är på distans. Jag och flera andra hade missförstått aspekter av inlämningen fram.
Det hade också vart hjälpsamt att gå igenom dom olika typerna av analys, nu var det bara att läsa artiklar som hade använt dem. |
3. Vilka råd skulle du vilja ge framtida studenter på kursen?
Vilka råd skulle du vilja ge framtida studenter på kursen? |
---|
Ha koll på kurslitteraturen |
Läs i tid och läs noga! |
Börja tidigt med hemtentan då ni vet vilka forskningsanstalten ni ska utgå ifrån. |
Klassiker: häng med från början. Gör inspelning i skolan så tidigt som möjligt så att man vet vilken metod man ska fördjupa sig inom + kan "hänga upp" kursinnehåll på. |
- Försök att fokusera på andras kommentarer i forumet istället för att bara se det som något som du ska skriva utifrån dig själv. Det blir mycket roligare när man skriver på varandras tankar och kommentarer. |
Läs allt och anteckna noga. |
Vet inte, känns som en ganska flummig kurs som man inte direkt kommer lägga på minnet. |
Jobba extra annars blir du understimulerad.
Stå ut trots dålig kurs Onödig |
Lägg ner tid på att förstå artiklarna, läs igenom noggrant och översätt, samt skriv anteckningar och reflektioner kring varje, det är användbart inför tentan samt inför diskussionstrådarna. |
4. Övriga kommentarer
Övriga kommentarer |
---|
Stökiga instruktioner gällande examinationarbetet. Svårt med en sammanfattning av analys innan hela arbetet är klart. Kanske hade varit bättre med ett seminariet efteråt. |
Bra kurs! |
...... |
Jättebra kurs! |
Instruktioner gällande examinerande inlämningsuppgiften var ganska otydliga. Dessa kan tydliggöras. Det lämnade utrymme för misstolkningar |
5. Helhetsintrycket
Överlag är jag nöjd med den här kursen | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 1 (8,3%) |
2 | 2 (16,7%) |
3 | 2 (16,7%) |
4 | 5 (41,7%) |
5 Helt | 2 (16,7%) |
Vet ej | 0 (0,0%) |
Summa | 12 (100,0%) |
6. Studentens insats
Jag är nöjd med min egen insats
Jag är nöjd med min egen insats | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 0 (0,0%) |
2 | 0 (0,0%) |
3 | 2 (16,7%) |
4 | 2 (16,7%) |
5 Helt | 8 (66,7%) |
Vet ej | 0 (0,0%) |
Summa | 12 (100,0%) |
Jag har tagit ansvar för mitt eget lärande
Jag har tagit ansvar för mitt eget lärande | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 0 (0,0%) |
2 | 0 (0,0%) |
3 | 0 (0,0%) |
4 | 1 (8,3%) |
5 Helt | 11 (91,7%) |
Vet ej | 0 (0,0%) |
Summa | 12 (100,0%) |
Kommentar om din insats |
---|
I och med distansundervisning upplever jag att det krävs mycket mer ansvarstagande och tid på att förstå alla uppgifter. |
Hade kunnat läsa litteraturen lite mer aktivt |
7. Arbetsbelastning
Ange hur många timmar i genomsnitt per vecka som du totalt lagt ner på kursen, inklusive självstudier och schemabunden tid. | Antal svar |
---|---|
<5 | 1 (9,1%) |
5-15 | 4 (36,4%) |
16-25 | 4 (36,4%) |
26-35 | 1 (9,1%) |
36-45 | 0 (0,0%) |
46-55 | 1 (9,1%) |
>55 | 0 (0,0%) |
Summa | 11 (100,0%) |
Kommentar |
---|
Jag har ändå haft ett tidsschema för att inte lägga för mycket tid på denna kurs. |
8. Tydliga mål
Det var tydligt för mig vad jag förväntades lära mig
Det var tydligt för mig vad jag förväntades lära mig | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 3 (25,0%) |
2 | 1 (8,3%) |
3 | 4 (33,3%) |
4 | 1 (8,3%) |
5 Helt | 3 (25,0%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 12 (100,0%) |
Jag har upplevt att kursens innehåll och undervisningsformer varit relevanta för de förväntade studieresultaten
Jag har upplevt att kursens innehåll och undervisningsformer varit relevanta för de förväntade studieresultaten | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 2 (16,7%) |
2 | 1 (8,3%) |
3 | 4 (33,3%) |
4 | 2 (16,7%) |
5 Helt | 3 (25,0%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 12 (100,0%) |
Examinationen testade hur väl jag uppfyllt de förväntade studieresultaten
Examinationen testade hur väl jag uppfyllt de förväntade studieresultaten | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 3 (25,0%) |
2 | 0 (0,0%) |
3 | 2 (16,7%) |
4 | 1 (8,3%) |
5 Helt | 5 (41,7%) |
Vet ej/ Ej relevant | 1 (8,3%) |
Summa | 12 (100,0%) |
Kursen motsvarade mina förväntningar
Kursen motsvarade mina förväntningar | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 3 (25,0%) |
2 | 0 (0,0%) |
3 | 3 (25,0%) |
4 | 1 (8,3%) |
5 Helt | 2 (16,7%) |
Vet ej/ Ej relevant | 3 (25,0%) |
Summa | 12 (100,0%) |
Jag tror att jag kommer att ha nytta av det jag lärt mig efter utbildningen
Jag tror att jag kommer att ha nytta av det jag lärt mig efter utbildningen | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 3 (25,0%) |
2 | 0 (0,0%) |
3 | 1 (8,3%) |
4 | 3 (25,0%) |
5 Helt | 5 (41,7%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 12 (100,0%) |
Kommentar om målen |
---|
Denna kurs bidrar absolut till övning inför uppsatsen. |
9. God undervisning
Jag anser att kursens förkunskapskrav var tillräckliga för att följa kursen
Jag anser att kursens förkunskapskrav var tillräckliga för att följa kursen | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 1 (8,3%) |
2 | 0 (0,0%) |
3 | 2 (16,7%) |
4 | 1 (8,3%) |
5 Helt | 8 (66,7%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 12 (100,0%) |
Jag upplever att kursen var väl strukturerad
Jag upplever att kursen var väl strukturerad | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 2 (16,7%) |
2 | 2 (16,7%) |
3 | 3 (25,0%) |
4 | 2 (16,7%) |
5 Helt | 3 (25,0%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 12 (100,0%) |
Jag anser att lärarna har hjälpt mig att nå de förväntade
studieresultaten
Jag anser att lärarna har hjälpt mig att nå de förväntade studieresultaten | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 3 (25,0%) |
2 | 0 (0,0%) |
3 | 3 (25,0%) |
4 | 3 (25,0%) |
5 Helt | 2 (16,7%) |
Vet ej/ Ej relevant | 1 (8,3%) |
Summa | 12 (100,0%) |
Jag kunde förstå det som undervisades
Jag kunde förstå det som undervisades | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 1 (8,3%) |
2 | 1 (8,3%) |
3 | 3 (25,0%) |
4 | 4 (33,3%) |
5 Helt | 3 (25,0%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 12 (100,0%) |
Jag har fått konstruktiv kritik på mina prestationer
Jag har fått konstruktiv kritik på mina prestationer | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 2 (16,7%) |
2 | 2 (16,7%) |
3 | 2 (16,7%) |
4 | 2 (16,7%) |
5 Helt | 4 (33,3%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 12 (100,0%) |
Jag har uppmuntrats att reflektera över mitt lärande under kursen
Jag har uppmuntrats att reflektera över mitt lärande under kursen | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 1 (8,3%) |
2 | 3 (25,0%) |
3 | 2 (16,7%) |
4 | 2 (16,7%) |
5 Helt | 3 (25,0%) |
Vet ej/ Ej relevant | 1 (8,3%) |
Summa | 12 (100,0%) |
Kursmaterialet har hjälpt mig i mitt arbete att nå de förväntade studieresultaten (litteratur, e-resurser m.m.)
Kursmaterialet har hjälpt mig i mitt arbete att nå de förväntade studieresultaten (litteratur, e-resurser m.m.) | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 1 (9,1%) |
2 | 0 (0,0%) |
3 | 1 (9,1%) |
4 | 6 (54,5%) |
5 Helt | 2 (18,2%) |
Vet ej/ Ej relevant | 1 (9,1%) |
Summa | 11 (100,0%) |
Kommentar om undervisningen |
---|
- Det var väldigt tydligt att kursens upplägg var tänkt att guida en fram till lärandemålen och examinationen. Det var väldigt bra! |
Som ovan, gärna mer seminarier samt föreläsningar |
Vi hade knappt någon undervisning och instruktionerna var inte alls bra |
10. Administration och studiemiljö
Jag upplever att kursen var väl organiserad
Jag upplever att kursen var väl organiserad | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 3 (25,0%) |
2 | 0 (0,0%) |
3 | 3 (25,0%) |
4 | 2 (16,7%) |
5 Helt | 4 (33,3%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 12 (100,0%) |
Jag har kunnat hitta den information jag tyckt mig behöva innan och under kursen
Jag har kunnat hitta den information jag tyckt mig behöva innan och under kursen | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 3 (25,0%) |
2 | 0 (0,0%) |
3 | 2 (16,7%) |
4 | 2 (16,7%) |
5 Helt | 4 (33,3%) |
Vet ej/ Ej relevant | 1 (8,3%) |
Summa | 12 (100,0%) |
Jag kunde få stöd när jag behövde det
Jag kunde få stöd när jag behövde det | Antal svar |
---|---|
1 Inte alls | 3 (25,0%) |
2 | 1 (8,3%) |
3 | 1 (8,3%) |
4 | 3 (25,0%) |
5 Helt | 4 (33,3%) |
Vet ej/ Ej relevant | 0 (0,0%) |
Summa | 12 (100,0%) |
Kommentar om administration och studiemiljö |
---|
Instruktionerna var fruktansvärda, man förstod inte alls vad man skulle göra eller vad han menade. Instruktionerna för uppgifterna och tentan borde verkligen skrivas om. Språket och innehållet var otydligt och skapade förvirring. |
11. Likabehandling: Upplever du att du eller någon av dina studiekamrater har behandlats/bemötts respektlöst eller har diskriminerats på något annat sätt?
Likabehandling: Upplever du att du eller någon av dina studiekamrater har behandlats/bemötts respektlöst eller har diskriminerats på något annat sätt? |
---|
Nej |
- |
Funkat |
12. Anser du att kursens seminarier bör fortsätta vara obligatoriska?
Anser du att kursens seminarier bör fortsätta vara obligatoriska? | Antal svar |
---|---|
Ja | 7 (70,0%) |
Nej | 3 (30,0%) |
Summa | 10 (100,0%) |
Kommentar |
---|
Det var ju knappt några seminarium |
Vi hade inget obligatoriskt förutom kamratgranskning av analys. Det borde finnas mer seminarier |
Hade vi obligatoriska seminarier? |
13. Vilka är dina argument för din åsikt på fråga 12
Vilka är dina argument för din åsikt på fråga 12 |
---|
För att seminarierna inte va givande, hade bara behövts ett seminareif ör att förklara sluuppgiften |
Det leder till att man gör saker i tid och är på banan! |
Bra att få reflektera kring litteraturen. Bra med kamratbedömningsseminariet. Detta seminarium hjälpte mycket att förstå hur man kan analysera sitt material och fortsätta arbetet med sin examinerande uppgift.
Kul att möta elever från Hong kong. Jag hade önskat fler seminarium där litteraturen behandlas |
Nu har vi ju läst denna kursen på distans, men det kan vara bra att ha några fasta hållpunkter så att man hänger med. |
Man lär sig utav varandra och seminarium fanns knappt där man diskuterade med sina klasskamrater. Det fanns seminarium där man träffade studenter från Hong Kong, men de var helt onödiga och gav inte särskilt mycket.
Kursläraren borde verkligen ha seminarium/föreläsningar där man har chansen att ställa frågor om man undrar något, men nu hade man inte chansen att ställa sina frågor. |
Jag tycker att seminarier med diskussion är toppen för lärandet. Annars blir det så himla mycket läsning själv utan att kunna diskutera. |
Det var ju bara två stycken, då bör de vara obligatoriska när det är så få. |
14. Hur mycket tycker du att du har bidragit till andra studenters lärande?
Hur mycket tycker du att du har bidragit till andra studenters lärande? | Antal svar |
---|---|
Väldigt mycket | 1 (8,3%) |
Mycket | 2 (16,7%) |
Varken mycket eller lite | 6 (50,0%) |
Lite | 0 (0,0%) |
Väldigt lite | 3 (25,0%) |
Summa | 12 (100,0%) |